Vés al contingut

El Col·legi de Logopedes de Catalunya participa en la presentació del projecte APPA del Departament d’Educació

Departament d'Educació

El Col·legi de Logopedes de Catalunya participa en la presentació del projecte APPA del Departament d’Educació

El passat 11 de desembre, Xon Belmonte Mateu, degana del Col·legi de Logopedes de Catalunya (CLC), va assistir a la presentació del projecte Accions de Prevenció per a Promoure l’Aprenentatge (APPA), impulsat pel Departament d’Educació i Formació Professional. La participació del CLC s’emmarca en la invitació formal cursada per la Direcció General d’Educació Inclusiva, en el marc d’una reunió presencial celebrada a la seu del Departament.

Una trobada de caràcter estratègic

La reunió, convocada per la directora general d’Educació Inclusiva, Susana Tarapiella, va tenir lloc a la seu del Departament d’Educació i Formació Professional. L’objectiu principal de la trobada va ser presentar de manera detallada el projecte APPA, en una fase de desplegament ja més concreta, i compartir-ne els continguts amb els col·lectius professionals que al llarg del temps han mostrat interès, aportacions i disponibilitat per col·laborar-hi.

Per part del Departament d’Educació, van assistir-hi:

  • Susana Tarapiella, directora general d’Educació Inclusiva
  • Imma Balart, cap del Servei d’Equips d’Assessorament Psicopedagògics i Serveis Educatius Específics

Entitats professionals convocades

La reunió va comptar amb la participació de diverses corporacions i entitats de referència en l'àmbit educatiu, sanitari i psicopedagògic:

  • Col·legi de Logopedes de Catalunya (CLC)
  • Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC)
  • Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC)
  • Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació Educativa i Professional (ACPO)

Aquesta representació reforça el caràcter col·laboratiu i interprofessional del projecte APPA.

Objectius del projecte APPA

El projecte APPA està orientat a la detecció precoç de possibles dificultats d’aprenentatge i de llenguatge en l’alumnat de 1r i 3r de primària, amb un enfocament inicial centrat en dos eixos prioritaris:

  • Competència comunicativa
  • Aprenentatge de la lectura

La iniciativa preveu la realització de proves de cribratge durant el mes de gener, amb l’objectiu d’identificar necessitats educatives relacionades amb el llenguatge oral i escrit, la lectura i l’escriptura. El projecte vol dotar els centres educatius d’eines objectives i sistemàtiques que facilitin la presa de decisions basades en dades pròpies de cada centre.

En aquesta primera fase, un 20% dels centres de primària hi participa de manera voluntària. Les dades recollides permetran anticipar possibles dificultats i afavoriran el disseny de plans d’acció ajustats a la realitat de cada escola i de cada alumne, promovent una resposta educativa més equitativa, eficient i inclusiva.

El valor estratègic de la logopèdia

La participació del Col·legi de Logopedes de Catalunya en aquesta reunió institucional posa de manifest el paper clau de la logopèdia en els processos de detecció, prevenció i intervenció precoç de les dificultats de llenguatge, comunicació i aprenentatge, especialment en les primeres etapes educatives.

Així mateix, aquesta presència institucional evidencia el compromís ferm del CLC amb la millora contínua de l’atenció educativa, la promoció de pràctiques basades en l’evidència científica i l’impuls de la col·laboració interprofessional entre els àmbits educatiu i sanitari, amb l’objectiu compartit d’optimitzar el desenvolupament acadèmic i comunicatiu de l’alumnat.