Vés al contingut

Recursos clínics

El document "Atenció a la disfàgia orofaríngia en els diversos àmbits del sistema de salut. Document de consens", és un document coordinat des de la comissió mixta entre el Col·legi de Logopedes de Catalunya i el Departament de Salut. És fruit del consens de diferents col·legis professionals, societats científiques, patronals de serveis, associacions de pacients i professionals del Departament de Salut i té l'objectiu de disposar de recomanacions homogènies per a l'atenció de la disfàgia orofaríngia a tots els nivells del sistema de salut.

 

El CLC posa a disposició dels col·legiats aquests documents que reflecteixen la feina feta per grups de treball creats arrel de la voluntat de servei a la professió.

Heu d'iniciar sessió per poder visualitzar i descarregar les següents eines d’avaluació en format pdf:
 

  • Eines d’avaluació de la veu
    Graciela Oliva, Andreu Sauca i Josep M. Vila (2014)  
  • Eines d’avaluació de les disfuncions orofacials
    Laura Carasusán, Graciela Donato i Yvette Ventosa (2014)
  • Eines per a l’avaluació de la lectoescriptura dislèxia
    Cristina Casas Gregorio, Victoria González Sánchez, Esther López Almunia i Carmen Martín Gavín (2016) 

Us adjuntem dos documents relacionats amb la intervenció logopèdica durant la pandèmia de SARS-CoV-2/COVID-19:

  • Pautes per a logopedes per al maneig de la persona amb SARS-CoV-2/COVID-19. Té l’objectiu de recopilar eines, recomanacions i orientacions sobre l’avaluació i rehabilitació logopèdica de totes aquelles persones afectades per la COVID-19 que necessiten la nostra atenció i rehabilitació, tot garantint les màximes mesures de seguretat.
  • Model de Consentiment Informat per al tractament en l'àmbit de la logopèdia durant la crisi sanitària de la Covid-19. Podeu utilitzar-lo en aquells tractaments logopèdics que, per les seves característiques, suposin un major risc de contagi (per exemple, en el cas d'haver de practicar manipulacions orals).

Aquest document recull un seguit de consideracions sobre la importància del desenvolupament correcte del llenguatge i la comunicació en infants i adolescents en situació de vulnerabilitat. Un retard o trastorn del desenvolupament d’aquestes habilitats requereix d’avaluació logopèdica i, en alguns casos, també d’assistència logopèdica. Deixar desatès aquest àmbit fonamental de l’ésser humà seria negligent pel que fa als drets que recull la Convenció sobre els Drets de l’Infant.

 

Trobareu el material de la sessió de Recursos Digitals per a la Intervenció en Comunicació i Llenguatge, a càrrec de l'Alex Escolà, celebrada el dilluns 4 de maig de 2020 per Zoom, en aquest enllaç.

La dislèxia és un trastorn d’aprenentatge que afecta principalment les habilitats implicades en la lectura fluent de les paraules i en la seva escriptura, en absència d’alteracions neurològiques i/o sensorials que ho justifiquin i havent rebut prèviament oportunitats escolars per al seu aprenentatge.

Els protocols PRODISCAT tenen com a objectiu poder observar i detectar precoçment els nens que presenten dificultats en l’aprenentatge de la llengua escrita de cara a poder intervenir-hi també al més aviat possible tant per redreçar l’aprenentatge com, si es tracta d’alumnes més grans, per oferir els suports necessaris per assegurar el seu progrés tant acadèmic com emocional.

Aquests protocols estan adreçats a mestres i professors perquè són els professionals que millor poden observar i detectar els problemes en l’aprenentatge, en general, i donar el suport de forma adequada en la llengua escrita.

Tots aquests protocols estan publicats pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i elaborats pel Col·legi de Logopedes de Catalunya (CLC).

Descarrega els protocols de detecció i actuació en la dislèxia a l’àmbit educatiu en format pdf.

 

L’objectiu del present qüestionari és proporcionar a l’Equip de Pediatria una eina ràpida i acurada de detecció de signes de risc per a la Dislèxia Evolutiva.

El Protocol d'Exploració Interdisciplinària Orofacial per a Adults és una eina útil per a la detecció i el diagnòstic inicial de les disfuncions orofacials, així com per a la interrelació entre metges generalistes, otorinolaringòlegs, logopedes i odontòlegs. Ha estat desenvolupat en conjunt per un equip d'ortodontistes, otorinolaringòlegs i logopedes: Bottini E., Carrasco A., Coromina J., Donato G., Echarri P., Grandi D., Lapitz L., Marcó J.P., Padrós E. i Vila E. (2010) 

El Protocol d'Exploració Interdisciplinària Orofacial per a Nens i Adolescents és una eina útil i senzilla que possibilita la detecció d'alteracions morfològiques i/o funcionals del sistema estomatognàtic i facilita la derivació i la interrelació entre pediatres, otorinolaringòlegs, logopedes i odontòlegs.

Bottini E.; Carrasco A.; Coromina J.; Donato G.; Echarri P.; Grandi D.; Lapitz L. i Vila E. (2008) 

Aquest Protocol d'observació per a mestres de les dificultats en el desenvolupament del llenguatge ha estat elaborada pel CLC durant l'any 2022 com a encarrec del Departament d'Educació. L’objectiu d’aquest protocol és facilitar la tasca dels mestres en la detecció precoç del retard i els trastorns del llenguatge.

En la revista "Logopèdia", núm. 34, es va publicar l'article: "Adaptacions dietètiques en la disfàgia: qüestionari d’adherència", de la Dra. Núria Oriol Peregrina (vegeu adjunt).

Us adjuntem el Qüestionari d'adherència, al qual fa referència aquest article. Aquest document ofereix la possibilitat de mantenir la comunicació amb el pacient i les persones més properes en trobades terapèutiques posteriors a la implementació de les indicacions.

Aquesta Taula de Detecció de Signes d'Alerta en el Desenvolupament Comunicatiu, ha estat elaborada per el CLC perquè sigui un complement de l’apartat signes d’alerta de la Taula de Desenvolupament Psicomotor dels protocols de medicina preventiva a l’edat pediàtrica, del programa de seguiment del nen sa. L’objectiu d’aquesta Taula és facilitar la tasca dels pediatres en la detecció precoç dels signes d'alerta comunicatius.