Vés al contingut

Noves obligacions per als centres sanitaris

La reclassificació professional del personal laboral del Departament d’Educació

La reclassificació professional del personal laboral del Departament d’Educació ja és una realitat i representa un avenç rellevant per a la professió. Les logopedes passen del grup B al grup A1.


Aquest canvi suposa un reconeixement llargament reivindicat pel col·lectiu, d’acord amb la titulació universitària requerida, l’alt grau d’especialització i la responsabilitat de les funcions que desenvolupen als serveis educatius.

Aquesta fita és també el resultat de la suma d’esforços i del treball conjunt del personal laboral, de les organitzacions sindicals, de les institucions, dels partits polítics i dels col·legis professionals implicats, que han contribuït a fer possible aquest reconeixement.

La reclassificació reforça el paper de la logopèdia com una professió essencial dins l’àmbit educatiu i valora la seva contribució a la inclusió educativa, així com a l’atenció de les necessitats comunicatives, lingüístiques i funcionals de l’alumnat.

Cal recordar també que, dins dels serveis dels CREDA, a Catalunya hi ha algunes mestres d’audició i llenguatge que disposen de la titulació de logopèdia i que desenvolupen una tasca educativa especialitzada amb l’alumnat amb discapacitat auditiva i amb trastorns del llenguatge. Aquesta realitat evidencia que els recursos professionals amb perfil logopèdic presents en l’entorn escolar són cada vegada més nombrosos i diversos.

Des del Col·legi de Logopedes de Catalunya valorem molt positivament que aquests perfils professionals sumin esforços i es complementin. La intervenció docent específica i la intervenció logopèdica especialitzada, cadascuna des de les seves competències, contribueixen conjuntament a garantir la qualitat del sistema educatiu català des d’una mirada inclusiva i afavoreixen de manera significativa l’èxit educatiu de l’alumnat amb dificultats en el llenguatge, la comunicació, la veu, les funcions orofacials i la deglució.

El Col·legi de Logopedes de Catalunya manté el seu compromís amb la defensa i la promoció de la logopèdia en l’àmbit educatiu. En coherència amb el posicionament expressat en el nostre comunicat del juny de 2024, continuarem treballant perquè qualsevol canvi normatiu reconegui la realitat, la trajectòria i l’aportació de les professionals de la logopèdia, i perquè el sistema educatiu disposi dels recursos especialitzats necessaris per donar una resposta inclusiva, equitativa i de qualitat a tot l’alumnat.