Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
3. Afàsia
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i el tractament rehabilitador i de manteniment dels trastorns del llenguatge, inclosa l’afàsia.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’avaluació i la intervenció en l’afàsia, i promou el desenvolupament d’instruments adaptats a la llengua i la cultura del nostre entorn.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en proves científiques, centrat en la persona i la seva realitat comunicativa, amb la col·laboració de les famílies i altres professionals sanitaris. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.
Avaluació de l'estructura i de les funcions corporals
El CLC i les principals guies clíniques internacionals recomanen utilitzar instruments vàlids i estandarditzats per avaluar les deficiències, limitacions de l’activitat i participació relacionades amb el dany cerebral tenint en compte els diferents nivells assistencials (hospitalari, ambulatori, domiciliari i comunitari). El terapeuta seleccionarà la prova més adequada en funció de cada cas i de la seva experiència.
Proves d’avaluació dels trastorns del llenguatge més utilitzades al nostre entorn:
- Mississippi Aphasia Screening Test (MAST).
- Evaluación de la Afasia y trastornos relacionados (Test de Boston).
- Programa Integrado de Exploración Neuropsicológica - Test Barcelona- II:
- Versió abreujada.
- Versió completa.
- Perfil afàsies.
- Perfil afàsies simplificat.
- Token Test (Test de les fitxes): avalua la comprensió.
- Batería para la Evaluación de los Trastornos Afásicos – BETA: avalua tots els components del sistema de processament lingüístic.
Altres escales d’avaluació:
- Aphasia Rapid Test (ART). Cribratge en la fase aguda.
- Evaluación del Procesamiento Lingüístico en la Afasia (EPLA). Avaluació dels dèficits. Fase aguda, subaguda i crònica.
- Evaluación Neurolingüística de las Alteraciones del Lenguaje (ENAL). Avaluació dels dèficits. Fase aguda, subaguda i crònica.
- Escala analògica quantificable CETI. Avalua la funcionalitat del llenguatge i comunicació. Fase aguda, subaguda i crònica.
- Communication Activities of Daily Living (CADL-3). Avalua la funcionalitat en activitats comunicatives de vida diària. Fase aguda, subaguda i crònica
- Protocolo para la Evaluación de la Comunicación de Montreal (MEC). Avaluació dels dèficits lingüístics de l’hemisferi dret.
- Mini Linguistic State Examination (MLSE). Versió en castellà, dissenyada per a la identificació dels subtipus d’afàsia primària progressiva.
Hi ha poques eines d’avaluacions de comunicació estandarditzades per utilitzar-les amb pacients amb dany a l’hemisferi dret i poques avaluacions estandarditzades de cognició en aquests pacients. Per aquest motiu, el CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants fer recerca per a la creació d’instruments d’avaluació en català i castellà de l’afàsia i les alteracions lingüístiques.
El CLC recomana que el logopeda utilitzi, a més de les proves de llenguatge, proves cognitives, de funcions executives i de qualsevol altra funció relacionada amb el llenguatge i la comunicació per entendre millor les habilitats de la persona, tant verbals com no verbals. Aquest enfocament permet obtenir una valoració més completa, identificar amb més precisió les dificultats i les capacitats conservades i garantir un diagnòstic més acurat.
Aquesta avaluació detallada facilita el disseny d’un tractament més adequat a cada persona, amb estratègies que millorin la comunicació diària. A més, contribueix a evitar errors en el diagnòstic i assegura una intervenció basada en l’evidència científica. Aquest procediment garanteix una pràctica ètica i responsable, ja que ajusta el tractament a les necessitats específiques de cada persona per optimitzar-ne l’eficàcia i afavorir la qualitat de vida i l’autonomia en la comunicació.