Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’exploració, el diagnòstic i el tractament de trastorns de la parla com la disàrtria, i ha de mantenir una formació especialitzada en neuroanatomia, control motor i tècniques terapèutiques basades en l’evidència per a la rehabilitació i el manteniment de la funció comunicativa.

El CLC promou la recerca per conèixer la prevalença local de la disàrtria, desenvolupar instruments d’avaluació i intervenció en català i castellà, i crear conjunts bàsics de categories CIF que permetin identificar els efectes de la disàrtria en la participació i la qualitat de vida.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i integrador per a la persona amb disàrtria, que inclou el treball coordinat amb metges neuròlegs, rehabilitadors, psicòlegs i altres professionals, així com el suport a la família i la prescripció adequada de sistemes augmentatius i alternatius de comunicació quan sigui necessari. Aconsella evitar tècniques sense evidència científica.

Informació mínima necessària del derivador

En el context de l’atenció sanitària, l’usuari serà derivat al servei de logopèdia pel metge especialista. En la derivació caldrà que aporti informació relativa a:

  • Resultats de les exploracions neurofisiològiques amb informació sobre: parells cranials implicats en el procés de la parla, integritat del vel del paladar, valoració de la via aèria en relació amb la fonació, amb accés a les fonts primàries (imatges, àudios, gràfiques, etc.).
  • Orientació diagnòstica: sobretot cal la identificació de la malaltia de base i la diferenciació entre origen agut, subagut, progressiu o regressiu.
  • Temps d’evolució de la clínica.
  • Tractaments relacionats realitzats, tant farmacològics, com rehabilitadors i quirúrgics, amb data de realització.
  • Proves complementàries relacionades dutes a terme, resultat, interpretació i data de realització.
  • Repercussió de la clínica en les activitats de la vida diària del pacient i sobre l’àmbit laboral.

 

En un context d’hospitalització, es derivarà segons interconsulta hospitalària per fer una primera valoració i intervenció a peu de llit.