Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
1. Hipoacúsia perifèrica
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns de l’audició, i ha de mantenir una formació actualitzada per adaptar-se als avenços tecnològics i terapèutics.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en la hipoacúsia, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència científica per a la pèrdua auditiva, amb la participació de la família i evitant pràctiques amb escassa validesa.
Objectius
D’acord amb l’OMS i l’important corpus de literatura científica existent, l’objectiu general de la rehabilitació dependrà, entre altres circumstàncies, del tipus i grau de pèrdua auditiva i, en definitiva, del grup receptor al qual pertany el pacient. El que es pretén amb la intervenció de manera generalitzada és que la persona afectada de sordesa pugui desenvolupar-se comunicativament amb la màxima normalitat possible.
- Habilitats: depenent del grup al qual pertanyi, implementar o recuperar la funcionalitat auditiva.
- Activitat: minimitzar la discapacitat auditiva.
- Participació: permetre la participació segons les circumstàncies de cada individu i preferències. Desenvolupar habilitats i confiança social, promoure la independència i la presa de decisions. Reduir l’aïllament i augmentar la integració social.
- Benestar: maximitzar la qualitat de vida de la persona amb pèrdua auditiva.
Objectius terapèutics:
Infants amb pèrdua auditiva lleu i moderada
L’objectiu principal de la rehabilitació audiocomunicativa i lingüística en infants i joves amb sordesa de grau I, II i III és el de facilitar al pacient l’adaptació i l’ús acurat de les pròtesis auditives, si fos necessari. Fer un seguiment del desenvolupament de la parla i intervenir-hi, si cal, durant el temps necessari amb una rehabilitació quan es consideri necessari, respectant la diversitat cultural i lingüística del pacient.
Infants amb pèrdua auditiva severa i profunda
L’objectiu principal de la rehabilitació audiocomunicativa i lingüística en infants i joves amb sordesa de grau IV, V i VI és el de facilitar l’adaptació i ús acurat de les pròtesis auditives. Dotar el pacient d’un codi comunicatiu que li faciliti l’accés als aprenentatges escolars, un desenvolupament cognitiu, psicològic i personal equilibrat; i pal·liar les restriccions a la participació social pròpies de la sordesa. En la mesura que el grau de pèrdua auditiva sigui menor, les seves repercussions sobre el pacient i el seu entorn més immediat també disminuiran. Així mateix, cal considerar la diversitat cultural i lingüística del pacient.
Adults amb pèrdua auditiva moderada i moderadament severa
L’objectiu principal de la rehabilitació audiocomunicativa i lingüística en adults amb sordesa de grau III i IV és el de facilitar al pacient l’adaptació a l’ús acurat de les pròtesis auditives i de les ajudes tècniques que li puguin facilitar una millor qualitat de vida. Fer una intervenció puntual sobre les funcions auditives deteriorades, millorant la percepció de la parla i les habilitats d’escolta; la lectura labiofacial; i un seguiment emocional del pacient i dels seus familiars, quan es consideri necessari.
També cal considerar la diversitat cultural i lingüística del pacient.
Adults amb pèrdua auditiva severa, profunda i total
L’objectiu principal de la rehabilitació audiocomunicativa i lingüística d’adults amb sordesa de grau IV, V i VI és el de facilitar al pacient l’adaptació a l’ús acurat de les pròtesis auditives (audiòfons) i de les ajudes tècniques que li puguin facilitar una millor qualitat de vida. En el cas dels pacients que requereixin un/dos implants coclears és recomanable fer un treball intens abans de la implantació, especialment pel que fa a la millora de la competència en la lectura labiofacial. Finalitzada l’activació de l’implant, cal iniciar un treball intens per restablir la funcionalitat auditiva i continuar amb l’entrenament de la lectura labiofacial, així com fer un seguiment emocional del pacient i dels seus familiars. Òbviament en la mesura que el grau de pèrdua auditiva sigui menor, o per l’efecte dels criteris moderadors citats més avall, les seves repercussions sobre el pacient i el seu entorn més immediat també disminuiran. Finalment, també cal considerar la diversitat cultural i lingüística del pacient.
Gent gran amb pèrdua auditiva lleu
L’objectiu principal de la rehabilitació de persones grans amb sordesa de grau II és el de facilitar al pacient l’adaptació a les pròtesis auditives (audiòfons) i l’ús de les ajudes tècniques que li puguin facilitar una millor qualitat de vida. La utilització correcta dels audiòfons requereix una certa adaptació a una nova manera de percebre els sons així com un acompanyament emocional del pacient. També cal considerar la diversitat cultural i lingüística del pacient.
Gent gran amb pèrdua auditiva moderada, severa i profunda
L’objectiu principal de la rehabilitació de persones grans amb sordesa de grau III, IV i V és, d’una banda, facilitar al pacient l’adaptació a l’ús acurat de les pròtesis auditives (audiòfons) i de les ajudes tècniques que li puguin facilitar una millor qualitat de vida. D’altra banda, restablir les sensacions sonores i realitzar una estimulació audiocognitiva que alenteixi el deteriorament de la persona gran afectada de sordesa. També és molt important la intervenció i el suport sobre l’entorn familiar. Òbviament en la mesura que el grau de pèrdua auditiva sigui menor, o per l’efecte dels criteris moderadors citats més avall, les seves repercussions sobre el pacient i el seu entorn més immediat també disminuiran. Finalment, també cal considerar la diversitat cultural i lingüística del pacient.
Pel que fa als objectius específics, poden ser molt diversos, depenent del grup de rehabilitació del qual es tracti. A tall d’exemple, els àmbits que es poden contemplar són:
- L’adaptació protètica.
- La rehabilitació logopèdica (més general) i auditiva (més específica).
- La lectura labiofacial.
- La llengua de signes (si escau).
- L’acompanyament emocional de pacient i familiars.
- El suport cognitiu.
- L’assessorament en l’ús de les ajudes tècniques.