Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
2. Trastorns del processament auditiu central
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del processament auditiu central, i ha de mantenir una formació actualitzada per garantir una intervenció basada en l’evidència científica i ajustada a les necessitats individuals.
El CLC impulsa la recerca per establir criteris diagnòstics estandarditzats i conèixer la prevalença local, així com per desenvolupar instruments d’avaluació i eines adaptades als contextos lingüístics i culturals catalans i castellans.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari per atendre la complexitat del trastorn, promovent la coordinació entre logopedes, metges otorrinolaringòlegs, neuròlegs, psicòlegs i educadors, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida i la participació social de les persones afectades.
Avaluació integral
El CLC recomana als professionals de la pràctica clínica avaluar els següents elements del TPAC.
D’acord amb la CIF es duu a terme una avaluació integral per identificar i descriure el següent:
- Deficiències en l’estructura i en les funcions corporals, amb especial referència a les relacionades amb l’audició i el seu processament.
- Limitacions en l’activitat i la participació, inclosa la comunicació funcional i les interaccions socials i l’impacte de l’audició en la qualitat de vida, tenint en compte l’impacte de les limitacions en els rols socials de l’individu dins de la seva comunitat.
- Factors contextuals (ambientals i personals) que serveixen de barrera o facilitadors de l’èxit de la comunicació i la participació en la vida.