Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
1. Hipoacúsia perifèrica
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns de l’audició, i ha de mantenir una formació actualitzada per adaptar-se als avenços tecnològics i terapèutics.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en la hipoacúsia, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència científica per a la pèrdua auditiva, amb la participació de la família i evitant pràctiques amb escassa validesa.
Avaluació de l'estructura i de les funcions corporals
Partint de la classificació de l’OMS sobre els graus de pèrdua auditiva exposada anteriorment, es caracteritzaran les dificultats funcionals que solen presentar les persones amb pèrdua auditiva amb relació a la comunicació oral. Aquesta caracterització depèn en gran manera de variables com ara el tipus de pèrdua auditiva (de conducció o neurosensorial), la detecció i la intervenció primerenca, l’ús correcte de les pròtesis auditives (audiòfon o implant coclear), l’acceptació del dèficit per part del pacient i del seu entorn familiar, les característiques pròpies del pacient, etc.
La relació de proves que s’exposa no és exhaustiva, ja que únicament s’esmenten les proves més destacades. Algunes de les proves que els logopedes han de fer servir per valorar l'audició es poden considerar que envaeixen el cos del pacient (com l’otoscòpia). Sempre que aquestes proves es realitzin en centres sanitaris que puguin respondre davant de qualsevol eventualitat que suposi un risc per al pacient.
Les principals proves que els logopedes han d’emprar per identificar la sordesa, avaluar-ne l’impacte en la comunicació, el llenguatge, la cognició, si escau, i iniciar el procés de rehabilitació són:
1.- Infants (<18 anys)
(0-3 anys)
Proves audiològiques:
- Otoscòpia i impedanciometria.
- Proves objectives per mesurar l’audició: potencials evocats auditius de tronc cerebral (PEATC), otoemissions acústiques (OEA), potencials evocats auditius d’estat estable (PEAee).
- Proves subjectives de l’audició: reflex d’orientació condicionat; audiometries per observació del comportament no condicionat/condicionat.
Qüestionaris de funcionalitat auditiva:
- Test de Ling.
- Qüestionari d’avaluació per a pares Little Ears.
(4-7 anys)
Proves audiològiques:
- Otoscòpia i impedanciometria.
- Proves objectives de l’audició: PEATC, OEA, PEAee.
- Proves subjectives de l’audició: audiometria tonal liminar (ATL), tot i que depèn de la col·laboració de l’infant; audiometries per observació del comportament no condicionat/condicionat; audiometria en camp lliure.
Qüestionaris de funcionalitat auditiva:
- Test de Ling.
- Test d’identificació de vocals.
- Test d’identificació de consonants.
- Escala d’integració auditiva significativa (IT- MAIS).
Tests de llenguatge i de cognició:
- Test de vocabulari en imatges Peabody-5 (PPVT-5).
- Test Illinois d’aptituds psicolingüístiques (ITPA).
- Registre fonològic induït.
- Test de conceptes bàsics de Bohem.
- Escala WPPSI (Escala Wechsler d’intel·ligència per a preescolar i primària).
- Columbia.
(8-18 anys)
Proves audiològiques:
- Otoscòpia i impedanciometria.
- Proves objectives de l’audició: PEATC, OEA, PEAee.
- Proves subjectives de l’audició: ATL; audiometria en camp lliure.
Qüestionaris de funcionalitat auditiva:
- Test d’identificació de vocals.
- Test d’identificació de consonants.
- Test de reconeixement de paraules, frases (amb/sense sentit).
Tests de llenguatge i de cognició:
- Test de vocabulari en imatges Peabody-5 (PPVT-5).
- Registre fonològic induït.
- WISC (escala manipulativa).
- TONI-2 (test d’intel·ligència no verbal).
2.- Adults
Proves audiològiques:
- Otoscòpia i impedanciometria.
- Proves subjectives de l’audició: ATL, audiometria verbal amb/sense soroll; audiometria en camp lliure (amb/sense pròtesis auditives).
- Proves objectives: PEATC, OEA, PEAee, Vestibular Evoked Myogenic Potentials (VEMP).
Qüestionaris de funcionalitat auditiva:
- Test d’identificació de vocals.
- Test d’identificació de consonants.
- Test de reconeixement de paraules, frases (amb/sense sentit).
- SSPQ-12 (qüestionari de parla, audició espacial i qualitats auditives).
- Hearing Handicap Inventory for the Elderly Screening Test (HHIE-S).
3.- Gent gran (> 64 anys)
Proves audiològiques:
- Otoscòpia i impedanciometria.
- Proves subjectives de l’audició: ATL, audiometria verbal amb/sense soroll; audiometria en camp lliure (amb/sense pròtesis auditives).
- Proves objectives: PEATC, OEA, PEAee.
- Test d’inconfort; test d’escolta dicòtica.
Qüestionaris de funcionalitat auditiva:
- Test d’identificació de vocals.
- Test d’identificació de consonants.
- Test de reconeixement de paraules, frases (amb/sense sentit).
- SSPQ-12.
- Hearing Handicap Inventory for the Elderly Screening Test (HHIE-S).
Tests de llenguatge i proves per a la detecció de possible deteriorament cognitiu lleu:
- Montreal Cognitive Assessment.
- Test de memòria immediata dígits.
- Geriatric Depression Scale-15.
- Pfeiffer.
Activitats de la vida diària (AVD):
- Índex de Barthel.
- Índex de Lawton.
El CLC aconsella als professionals clínics, investigadors i estudiants fer recerca per a la creació d’instruments d’avaluació de la hipoacúsia perifèrica en català i castellà.