Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
15. Trastorns aerodigestius
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns de les vies aerodigestives, concretament en les alteracions de la veu, la deglució i la respiració, i ha de mantenir una formació específica i actualitzada en aquest àmbit.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns aerodigestius, promou la creació i validació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural català i castellà.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència en el tractament dels trastorns aerodigestius, fomentar la col·laboració entre professionals i la participació activa de la persona i el seu entorn. Aconsella evitar pràctiques clíniques no fonamentades científicament.
Avaluació de la participació, activitats i qualitat de vida
Síndrome de l’apnea obstructiva del son
Els logopedes disposen de la versió castellana del Quebec Sleep Questionnaire, un qüestionari de qualitat de vida per a l'apnea obstructiva del son.
Tos crònica
Per a valorar l’impacte de la tos crònica en la vida dels pacients, es disposa de la versió espanyola del Leicester Cough Questionnaire (LCQ-Sp), un qüestionari de 19 ítems que avalua tres dominis: físic, psicològic i social.
Moviment paradoxal dels plecs vocals i reflux faringolaringi
Actualment, no hi ha qüestionaris específics sobre la qualitat de vida per al trastorn del MPPV ni per al RFL traduïts i validats al català o al castellà. El logopeda ha de recórrer a qüestionaris com el Voice Handicap Índex o el Voice-Related Quality of Life (V-RQOL) i adaptar-ne les preguntes o bé fer servir les versions angleses del Laryngopharyngeal Reflux-Health-Related Quality of Life (LPR-HRQL).
Malaltia pulmonar obstructiva crònica
Es disposa del PREM-C9 (Patient Reported Experience Measure – COPD, 9 ítems): és un qüestionari dissenyat per avaluar l’experiència del pacient amb MPOC, no només els seus símptomes o la seva qualitat de vida, sinó com percep l’atenció sanitària i com es relaciona en la seva vida diària amb la malaltia.