Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.
Criteris per a la indicació del tractament
Els criteris d’inclusió es fonamenten en les directrius internacionals de classificació diagnòstica (com el DSM-5 i la CIM-11), que estableixen la necessitat d’una valoració clínica especialitzada per interpretar els resultats, integrar la informació recollida i determinar la indicació terapèutica. Així mateix, s’adopta una actitud preventiva, atesa la relació risc-benefici altament favorable de la intervenció logopèdica.
El tractament està indicat tant en situacions de diagnòstic formal com en casos de dificultats funcionals clares o perfils de risc, independentment de l’edat, la gravetat o la comorbiditat.
a) Principals indicadors de risc a preescolar i primers cursos de primària (intervenció preventiva):
- Presència de factors de risc: antecedents familiars, trastorns del llenguatge o sospita/comorbiditat amb TDAH.
- Dificultats emergents en la consciència fonològica, correspondència so-grafema, automatització lectora o primers conceptes numèrics en comparació amb infants amb escolarització similar.
- Poca exposició a interaccions lingüístiques o matemàtiques significatives.
- Baixa resposta a un programa d’intervenció individualitzada i intensiva durant almenys sis mesos.
b) A partir del tercer curs de primària:
- Dificultats específiques en lectura, escriptura i/o càlcul amb afectació funcional significativa.
- Presència de dificultats persistents que justifiquen tractament, amb diagnòstic formal o sense.
- Compliment dels criteris diagnòstics internacionals, que combinen dades psicomètriques amb judici clínic expert per determinar la necessitat d’intervenció.
c) Etapes posteriors (secundària, superior, vida adulta):
- Dificultats persistents que interfereixen en el rendiment acadèmic, professional o funcional.
- Demanda explícita de suport i valoració positiva del benefici esperat.
- Interès terapèutic enfocat al desenvolupament d’estratègies compensatòries, ús funcional de la tecnologia i autonomia en tasques escrites o matemàtiques.