Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.

Requisits d'alta

L’alta s’ha de basar en una avaluació funcional completa, que permeti valorar l’evolució del pacient al llarg del procés d’intervenció. Aquesta avaluació pot incloure les mateixes proves aplicades inicialment, així com altres indicadors rellevants per avaluar l’impacte del tractament en les habilitats de lectura, escriptura i càlcul.

Es considera que el tractament pot concloure quan:

  • L’evolució mostra una millora significativa i estable, amb assoliment dels objectius acordats.
  • Les tasques terapèutiques han esdevingut repetitives i poc eficients, o ja no generen canvis rellevants.
  • El pacient ha arribat al màxim nivell funcional esperable atesa la seva situació clínica.
  • Les dificultats ja no interfereixen significativament en la seva participació acadèmica o laboral.
  • La persona presenta estratègies compensatòries consolidades que li permeten gestionar les dificultats de manera autònoma.
  • El context educatiu o familiar està preparat per donar continuïtat al suport, si escau, de manera naturalitzada.


És important que la decisió d’alta sigui compartida amb la persona atesa (i la família, si escau), tenint en compte la seva percepció de canvi, les expectatives i les condicions de l’entorn.