Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.

Bibliografia

  • Arco-Tirado JL, Fernández-Martín FD, Hervás-Torres M, Jiménez-Fernández G, Calet N, Defior S, Neitzel AJ, Slavin RE. A best-evidence synthesis and meta-analysis on effective reading programs in Spanish. Rev. Educ. Res., 2024;94(1), 1-35. https://doi.org/10.3102/00346543241297668
  • Arias-Gundín O, García Llamazares A. Efficacy of the RtI model in the treatment of reading learning disabilities. Educ. Sci. 2021;11(209). https://doi.org/10.3390/educsci11050209
  • Berninger VW, Wolf BJ. Dyslexia, dysgraphia, OWL LD, and dyscalculia: Lessons from science and teaching (2ª ed.). Brookes Publishing; 2020.
  • Espinosa-Pastén L, Ygual-Fernández A. El lenguaje como precursor del aprendizaje matemático en Educación Infantil y Escolar. La Serena (Chile): Editorial Universidad La Serena; 2021.
  • Espina E, Marbán JM, Maroto AI. Half a century of study to understand dyscalculia and its research trends. REIDOCREA. 2024;13(37), 530-576.
  • Galuschka K, Görgen R, Kalmar J, Haberstroh S, Schmalz X, Schulte-Körne G. Effectiveness of spelling interventions for learners with dyslexia: A meta-analysis and systematic review. Educ. Psychol. 2020;55(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1659794
  • Georgiou GK, Martinez D, Alves Vieira AP, Guo K. Is orthographic knowledge a strength or a weakness in individuals with dyslexia? Evidence from a meta-analysis. Ann. Dyslexia, 2021;71(1), 5-27. https://doi.org/10.1007/s11881-021-00220-6
  • Hall C, Dahl-Leonard K, Cho E, Solari EJ, Capin P, Conner CL, Henry AR, Cook L, Hayes L, Vargas I, Richmond CL, Kehoe KF. Forty years of reading intervention research for elementary students with or at risk for dyslexia: A systematic review and meta-analysis. Read. Res. Q., 2022;58(2), 285-312. https://doi.org/10.1002/rrq.477
  • Parrila R, Dudley D, Song S, Georgiou GK. A meta-analysis of reading-level match dyslexia studies in consistent alphabetic orthographies. Ann. Dyslexia, 2020;70(1), 1-26. https://doi.org/10.1007/s11881-019-00187-5
  • Rehfeld DM, Kirkpatrick M, O’Guinn N, Renbarger R. A meta-analysis of phonemic awareness instruction provided to children suspected of having a reading disability. Lang. Speech Hear. Serv. Sch., 2022;53(4), 1177-1201. https://doi.org/10.1044/2022_LSHSS-21-00160
  • Sadusky A, Berger EP, Reupert AE, Freeman NC. Methods used by psychologists for identifying dyslexia: A systematic review. Dyslexia, 2022;28(2), 132-148. https://doi.org/10.1002/dys.1706
  • Snowling MJ. Early identification and interventions for dyslexia: A contemporary view. J. Res. Spec. Educ. Needs., 2013;13(1), 7-14. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2012.01262.x
  • Suárez-Coalla P, Martínez García C. Dislexia evolutiva. Editorial Síntesis; 2025.
  • Swanson HL. Meta-analysis of research on children with learning disabilities. Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 2023;28(2). https://doi.org/10.18666/LDMJ-2023-V28-I2-12307
  • Werth R. What causes dyslexia? Identifying the causes and effective compensatory therapy. Restor. Neurol. Neurosci., 2019;37(6), 591-608. https://doi.org/10.3233/RNN-190939