Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
2. Trastorns del processament auditiu central
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del processament auditiu central, i ha de mantenir una formació actualitzada per garantir una intervenció basada en l’evidència científica i ajustada a les necessitats individuals.
El CLC impulsa la recerca per establir criteris diagnòstics estandarditzats i conèixer la prevalença local, així com per desenvolupar instruments d’avaluació i eines adaptades als contextos lingüístics i culturals catalans i castellans.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari per atendre la complexitat del trastorn, promovent la coordinació entre logopedes, metges otorrinolaringòlegs, neuròlegs, psicòlegs i educadors, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida i la participació social de les persones afectades.
Avaluació de la participació, activitats i qualitat de vida
L’avaluació de l’impacte dels TPAC en la vida dels pacients requereix una atenció específica en les entrevistes amb el pacient i el seu entorn. Existeixen instruments específics validats per avaluar l'impacte funcional del TPAC en activitats quotidianes, en la participació social i en la qualitat de vida dels pacients. Alguns exemples són el Children's Auditory Performance Scale (CHAPS), el Listening Inventory for Education (LIFE) o l'Amsterdam Inventory for Auditory Disability and Handicap (AIADH), entre d'altres. Actualment, però, no es disposa d'instruments específicament validats en llengua catalana i castellana, fet que subratlla la necessitat de fer les adaptacions culturals i lingüístiques pertinents.