Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

2. Trastorns del processament auditiu central

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del processament auditiu central, i ha de mantenir una formació actualitzada per garantir una intervenció basada en l’evidència científica i ajustada a les necessitats individuals.

El CLC impulsa la recerca per establir criteris diagnòstics estandarditzats i conèixer la prevalença local, així com per desenvolupar instruments d’avaluació i eines adaptades als contextos lingüístics i culturals catalans i castellans.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari per atendre la complexitat del trastorn, promovent la coordinació entre logopedes, metges otorrinolaringòlegs, neuròlegs, psicòlegs i educadors, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida i la participació social de les persones afectades.

Avaluació de l'estructura i de les funcions corporals

Per a l'avaluació específica del TPAC es recomanen les següents proves que permeten una caracterització precisa de les dificultats perceptives auditives:

  • Tests d'escolta dicòtica per valorar la capacitat d'integració i separació binaural.
  • Tests monoaurals de parla de baixa redundància per determinar les dificultats en situacions auditivament adverses.
  • Proves de processament temporal, incloent-hi proves de discriminació temporal i detecció d'interrupcions (gaps).
  • Proves de discriminació auditiva, reconeixement de paraules i frases per valorar les habilitats específiques en situacions controlades.
  • Ús de qüestionaris validats per recollir informació subjectiva sobre la percepció del pacient pel que fa a les seves dificultats auditives en contextos quotidians.
  • Bateria AUDITEC en versió espanyola com a instrument de valoració específica (www.auditec.com).

Aquest conjunt de proves permet una caracterització precisa de les dificultats auditives específiques de cada pacient, fet que facilita un diagnòstic precís i la posterior planificació d'intervencions terapèutiques adaptades. Addicionalment, és essencial una avaluació completa que inclogui aspectes del llenguatge i la cognició per facilitar un abordatge integral del tractament logopèdic. Els instruments d'avaluació adequats per a infants amb trastorns del desenvolupament o adults amb deteriorament cognitiu o altres condicions específiques es poden consultar en altres documents d'aquesta Declaració.

El CLC recomana que el logopeda utilitzi, a més de les proves de llenguatge, proves d’avaluació cognitives, de funcions executives i de qualsevol altra funció relacionada amb el llenguatge i la comunicació per entendre millor les habilitats de la persona, tant verbals com no verbals. Aquest enfocament permet obtenir una valoració més completa, identificar amb més precisió les dificultats i les capacitats conservades i garantir un diagnòstic més acurat.

L’avaluació detallada facilita el disseny d’un tractament més adequat a cada persona, amb estratègies que millorin la comunicació diària. A més, evita errors en el diagnòstic i assegura una intervenció basada en l’evidència científica. Aquest procediment garanteix una pràctica ètica i responsable, que ajusta el tractament a les necessitats específiques de cada persona per optimitzar-ne l’eficàcia i afavorir la qualitat de vida i l’autonomia en la comunicació.

El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants fer recerca per a la creació d’instruments d’avaluació en català i castellà del TPAC.