Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

16. Trastorns de l'alimentació pediàtrics

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la intervenció i el manteniment dels trastorns de l’alimentació pediàtrica, especialment quan hi ha alteracions de la deglució o del desenvolupament de les habilitats alimentàries.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns de l’alimentació pediàtrica, promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural en català i castellà.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i especialitzat, coordinat amb professionals de la medicina, la psicologia, la nutrició i la logopèdia, per garantir una intervenció integral basada en l’evidència.

Orientació interdisciplinària

Els trastorns de l'alimentació infantil presenten una elevada complexitat i impliquen un ampli espectre de símptomes fisiològics, conductuals, ambientals i psicosocials que interactuen entre si. Davant d'aquesta complexitat, cal un enfocament interdisciplinari que permeti una comprensió integral de l'infant i del seu trastorn, així com una intervenció coordinada i ajustada a les seves necessitats específiques.

La composició de l'equip i el grau d'implicació de cada professional dependrà del perfil clínic del cas i del moment evolutiu del procés. En general, es recomana la participació d'un metge pediatre i, si escau, un metge gastroenteròleg, un dietista-nutricionista, un psicòleg clínic, un terapeuta ocupacional i un logopeda, cadascun des del seu àmbit competencial i amb els procediments propis de la seva disciplina.