Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

10. Disglòssia

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, diagnòstic i intervenció dels trastorns orgànics dels sons de la parla, amb formació especialitzada en l’avaluació anatomicofisiològica i funcional, i en l’aplicació de tècniques terapèutiques pròpies per a la millora, la rehabilitació i el manteniment de la parla afectada.

El CLC impulsa la recerca per conèixer la prevalença local dels trastorns orgànics dels sons de la parla, per desenvolupar instruments d’avaluació específics en català i castellà, i per establir intervencions basades en l’evidència científica que millorin la qualitat de vida i la comunicació de les persones afectades.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari per garantir una atenció integral, que coordini logopedes, pediatres, cirurgians maxil·lofacials, otorrinolaringòlegs, neuròlegs, nutricionistes, odontòlegs, infermers i psicòlegs, i promou la intervenció primerenca, la derivació adequada i l’avaluació periòdica en un marc de seguretat i compliment dels protocols sanitaris.

Intervencions en l'entorn

A més de la intervenció directa en la persona, és important la intervenció en les barreres i els facilitadors ambientals esmentats en l’avaluació.

L'educació i la formació de pares i mares són essencials en la intervenció primerenca. Els logopedes assessoren la família sobre l'impacte esperat de la disglòssia en la parla i els animen a fomentar bones habilitats comunicatives en els seus nadons. S'ha demostrat que els programes d'intervenció primerenca implementats per les famílies faciliten el desenvolupament de la parla i del llenguatge en infants amb fissura palatina.

Els logopedes tenen un paper important en l’assessorament de la família: com participar en el joc vocal amb els seus fills abans de la cirurgia; no reforçar les produccions compensatòries (per exemple: grunyits de laringe i fricatives nasals), i proporcionar una estimulació intensiva del llenguatge.

El CLC aconsella a professionals clínics investigadors i estudiants fer estudis sobre la intervenció en l’entorn.