Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.
Criteris per regular el tractament
Els tractaments per a les dificultats d’aprenentatge solen ser llargs i requereixen constància. Per això, és important ajustar la intensitat i la freqüència a les necessitats de cada persona i a l’evolució del procés.
Aquest ajust ha de tenir en compte no només criteris clínics, sinó també el context personal, familiar i escolar. Els objectius s’han d’acordar amb la família o amb el mateix pacient, i revisar-los quan convingui. Compartir la presa de decisions afavoreix la implicació i ajuda a mantenir la continuïtat del tractament.
Es pot plantejar un canvi en la intensitat quan:
- El pacient no pot seguir el ritme de sessions previst.
- La família no pot garantir l’adherència al tractament.
- Hi ha factors externs que interfereixen (canvis a casa, problemes escolars...).
- S’han assolit els objectius fixats.
- La condició del pacient no permet seguir amb el mateix enfocament.
Regular la intensitat no vol dir abandonar la intervenció, sinó adaptar-la perquè sigui viable i útil per a la persona i el seu entorn.