Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.
Orientacions per a després de l'alta
Tot i el tancament formal del tractament, és fonamental oferir orientacions per garantir la continuïtat dels aprenentatges i prevenir les regressions. Per exemple:
- Recomanacions concretes per a casa i per a l’entorn educatiu o laboral, amb estratègies de suport i adaptacions funcionals.
- Indicadors d’alerta perquè la persona o la família puguin detectar signes de dificultats recurrents o de noves demandes.
- Orientació sobre recursos externs, com reforç escolar, serveis de suport a la inclusió o formació professional específica.
- Propostes de seguiment evolutiu, especialment en etapes de canvi (pas a secundària, accés a estudis superiors, incorporació laboral...).
- Accés obert a futures consultes, si es detecten noves necessitats o si s’agreuja alguna dificultat.
L’alta no ha de ser entesa com un tancament definitiu, sinó com un punt de transició cap a una major autonomia, amb criteris clars de continuïtat i suport.