Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
6. Trastorns de l'espectre autista
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.
Avaluació integral
D'acord amb la CIF, cal dur a terme una avaluació integral per identificar i descriure:
- Deficiències en l'estructura i les funcions corporals, incloses les relacionades amb el llenguatge.
- Limitacions en l'activitat i la participació social, incloent-hi la comunicació funcional i les interaccions socials, els rols socials de l'individu dins de la seva comunitat i l'impacte del llenguatge en la seva qualitat de vida.
- Factors contextuals (ambientals i personals) que faciliten o obstaculitzen l'èxit de la comunicació i la participació en la vida social.
El diagnòstic de TEA —especialment en els infants— s’ha de revisar periòdicament, ja que les categories diagnòstiques i les conclusions poden canviar a mesura que aquest es desenvolupa i l’infant adquireix noves habilitats.
Si els membres de l’equip de diagnòstic identifiquen indicadors de risc, sigui en l’àmbit sanitari o educatiu, es recomana derivar les famílies als serveis d’atenció precoç (CDIAP), fins i tot abans de tenir un diagnòstic definitiu. En aquests centres, s’acompanya la família i s’inicia una intervenció primerenca, ja que s’ha demostrat que quan abans s’inicia una intervenció específica i especialitzada, el pronòstic, a llarg termini, pot millorar per a molts infants. Es destaquen també beneficis de les intervencions que fomenten la comunicació prelingüística en nadons amb sospites o antecedents d’autisme.
Suggeriments per a l’avaluació adaptada a les característiques de la persona:
- Minimitzar les distraccions i les característiques sensorials de la sala de proves.
- Utilitzar suports visuals i horaris per ajudar a anticipar i comprendre la seqüència de proves.
- Col·laborar amb els pares o cuidadors i el logopeda, que coneixen millor els comportaments, els interessos i les necessitats de la persona.
- Utilitzar la forma lingüística primària/preferida de la persona (p. ex., llenguatge oral, llenguatge de signes, dispositius de CAA o símbols visuals).
- Augmentar la familiaritat de la persona amb els procediments d’avaluació abans de les proves —com històries socials, un horari visual o practicar amb una nina o peluix favorit.
- Permetre que la persona toqui i explori el material de les proves per ajudar a superar la sensibilitat tàctil i l’ansietat associada.
- Incorporar flexibilitat a la situació d’avaluació (p. ex., l’ordre de les proves, permetre l’ús d’estris sensorials, adaptar les proves sense perdre fiabilitat).
- Permetre respostes diferents de les establertes en resposta als estímuls de prova (p. ex., en lloc d’assenyalar, col·locar un objecte sobre l’ítem de la resposta).
- Conèixer els interessos de la persona i què la motiva (p. ex., menjar, vídeos favorits, joguines, construccions, materials sensorials) i utilitzar aquests interessos per afavorir el manteniment de l’atenció i la participació en la tasca.
- Considerar la necessitat de múltiples sessions per obtenir resultats complets.
- Reconèixer els signes de malestar de la persona i aturar les proves abans que la situació s’intensifiqui.
- Considerar estratègies específiques com l’economia de fitxes, pausa estructurada, seqüència estructurada, racó de calma, etc.