Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
6. Trastorns de l'espectre autista
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.
Avaluació de la participació, activitats i qualitat de vida
És important recollir informació sobre l’impacte del TEA en la vida de les persones per poder identificar les necessitats de suport i incidir en la millora de la seva qualitat de vida. Aquest aspecte s’avalua fonamentalment a través d’entrevistes amb l’infant, la família, l’escola, a més de qüestionaris, estudis sobre l’entorn social, etc.
El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants que duguin a terme estudis per crear instruments d’avaluació de la participació, activitats i qualitat de vida adaptats a les persones autistes en català i en castellà.