Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

16. Trastorns de l'alimentació pediàtrics

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la intervenció i el manteniment dels trastorns de l’alimentació pediàtrica, especialment quan hi ha alteracions de la deglució o del desenvolupament de les habilitats alimentàries.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns de l’alimentació pediàtrica, promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural en català i castellà.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i especialitzat, coordinat amb professionals de la medicina, la psicologia, la nutrició i la logopèdia, per garantir una intervenció integral basada en l’evidència.

Intervencions preventives

La prevenció del TAP comença amb el seguiment d'unes normes bàsiques relacionades amb l'alimentació infantil:

  • Anticipar les hores dels àpats.
  • Menjar al costat dels infants sempre que sigui possible.
  • L'ambient durant els menjars ha de ser tranquil i agradable. Mai s'ha d'obligar l'infant a menjar, ni enganyar-lo amagant ingredients en els aliments.
  • Mantenir una actitud neutral i dialogant: evitar forçar a menjar, mostrar enuig o fer servir el menjar com a premi o càstig. És fonamental que tots els cuidadors de l’infant tinguin la mateixa actitud.
  • Evitar o minimitzar elements de distracció durant els àpats.
  • Establir pautes alimentàries que afavoreixin un reconeixement adequat de les sensacions de gana i sacietat: limitar el temps dels menjars a 20-30 minuts, fer un nombre d’àpats adequat a l'edat, evitar els pica-piques i la ingesta excessiva de líquids entre àpats, servir quantitats d'aliment apropiades a l'edat i al creixement de l’infant.
  • Els pares han de triar el tipus d'alimentació i els horaris, i s’ha de permetre als infants que triïn la quantitat.
  • El patró alimentari dels adults responsables de l’infant ha de constituir un model de referència coherent, ja que l'aprenentatge per imitació és clau en l'adquisició d'hàbits alimentaris en la infància.
  • La introducció d’aliments nous ha de ser gradual i repetitiva (fins a 8-15 ocasions) per aconseguir que l’accepti. Per a molts infants, canvis molt petits són suficients: un plat diferent, un nou tall, separar els ingredients, un canvi en la temperatura...
  • S'ha d’afavorir el contacte dels infants amb el menjar amb les mans, perquè explorin les noves textures i els aliments. Cal tolerar sense por que s’embrutin amb el menjar.
  • S’ha d’afavorir l'autonomia de l'infant durant els àpats de forma progressiva.