Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

16. Trastorns de l'alimentació pediàtrics

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la intervenció i el manteniment dels trastorns de l’alimentació pediàtrica, especialment quan hi ha alteracions de la deglució o del desenvolupament de les habilitats alimentàries.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns de l’alimentació pediàtrica, promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural en català i castellà.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i especialitzat, coordinat amb professionals de la medicina, la psicologia, la nutrició i la logopèdia, per garantir una intervenció integral basada en l’evidència.

Equipament

El CLC orienta els professionals de la pràctica clínica sobre la necessitat de disposar del material instrumental adequat per a dur a terme tant l'avaluació com la intervenció rehabilitadora. Entre els elements necessaris habitualment hi trobem guants, depressors linguals, miralls, dispositius d'estimulació vibratòria, gots de diferents formats i coberts adaptats o estandarditzats.

És fonamental tenir en compte que el professional no ha de proporcionar aliments al pacient que no hagi portat el mateix pacient i la seva família, o bé servits per serveis d'alimentació acreditats en centres sanitaris.

És aconsellable comptar amb estris de cuina bàsics, com coberts, plats, gots, estovalles i ganivets adaptats per a la infància. Així mateix, poden incorporar-se altres materials complementaris que afavoreixen l'exploració i el descobriment dels aliments, com ara una lupa, un colador, un embut, un ratllador, una gerra, bols i una taula de tall.

Els electrodomèstics recomanables són: frigorífic, microones, batedora, crepera i bullidor d'aigua.

Per aconseguir una aproximació respectuosa i lúdica als aliments, en molts casos és necessari disposar d'aliments de joguina (fusta, plàstic, imatges plastificades, plastilina...). També ajuda el joc simbòlic (cuines, restaurants, estris de cuina, davantal de cuina, entre d'altres).

És fonamental que els logopedes segueixin mesures d'higiene rigoroses per garantir tant la seguretat dels pacients com la seva pròpia. Aquestes mesures inclouen la desinfecció regular del material i superfícies de treball, el rentat de mans abans i després de cada sessió, l'ús d'utillatge d'un sol ús quan sigui possible i la ventilació adequada dels espais. A més, en els casos que ho requereixin, com en situacions de risc de contagi, és important utilitzar màscara i guants, i seguir els protocols establerts per les autoritats sanitàries. Aquestes pràctiques són essencials per a prevenir infeccions i crear un entorn terapèutic segur i de confiança.

Tenint en compte els riscos que pot tenir la intervenció logopèdica en TAP, les intervencions han de realitzar-se en entorns sanitaris segurs. Com a eines de seguretat que no han de faltar quan es treballa en alimentació infantil, cal destacar: ambú pediàtric, pinces Magill i pulsioxímetre pediàtric.