Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
7. Trastorn del desenvolupament dels sons de la parla
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la prevenció i la intervenció en els trastorns del desenvolupament dels sons de la parla, i ha de mantenir una formació actualitzada per adaptar-se als avenços en les definicions, els instruments i les tècniques terapèutiques, així com adaptar-se a la diversitat lingüística dels infants del nostre entorn.
El CLC promou la recerca per conèixer-ne la prevalença local, desenvolupar instruments d’avaluació i intervenció adaptats als contextos lingüístics català i castellà, i crear conjunts bàsics de categories CIF que permetin identificar els elements afectats pels trastorns del desenvolupament dels sons de la parla.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari basat en l’evidència, en què el diagnòstic i tractament són essencialment logopèdics, amb interconsultes a especialistes en neurologia, otorrinolaringologia o psicologia quan sigui necessari, garantint així una intervenció integral i centrada en la persona.
Bibliografia
- Aguilar Mediavilla, Eva, Serra Raventós, Miquel. A-RE-PA. Anàlisi del retard de la parla. 4a edició. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona; 2015.
- Bosch Galceran L. Avaluació del desenvolupament fonològic en nens catalanoparlants de 3 a 7 anys. Promociones Publicaciones Universitarias; 1ª ed. Barcelona, 1987. Disponible a: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/17423
- Bowen C, editor. Children’s speech sound disorders, 3rd. ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons; 2023.
- Dodd B, editor. Differential diagnosis and treatment of children with speech disorder. 2nd ed. London: Whurr; 2013.
- Hearnshaw S, Baker E, Munro N. Speech Perception Skills of Children with Speech Sound Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Speech, Language & Hearing Research; 2019;62(10):3771-89.
- Ingram D. The measurement of whole-word productions: Journal of Child Language. Journal of Child Language. 2002;29(4):713-32.
- Korkman M, Kirk U, Kemp S. NEPSY-II- Batería neuropsicológica infantil. Madrid: Pearson; 2014.
- Law J, Dennis JA, Charlton JJV. Speech and language therapy interventions for children with primary speech and/or language disorders. Cochrane Database Syst Rev. 2017;2017(1):CD012490. https://doi.org.10.1002/14651858.CD012490
- Lee ASY, Gibbon FE. Non‐speech oral motor treatment for children with developmental speech sound disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 3. Art. No.: CD009383. https://doi.org.10.1002/14651858.CD009383.pub2 [Accés l’1 d’abril de 2024].
- McLeod S, Harrison LJ, McCormack J. The Intelligibility in Context Scale: Validity and Reliability of a Subjective Rating Measure. Journal of Speech, Language & Hearing Research. 2012;55(2):648-56.
- McNeill B, McIlraith AL, Macrae T, Gath M, Gillon G. Predictors of Speech Severity and Inconsistency Over Time in Children with Token-to-Token Inconsistency: Journal of Speech, Language & Hearing Research; 2022;65(7):2459-73.
- Perry A, Morris M, Unsworth C, Duckett S, Skeat J, Dodd K, et al. Therapy outcome measures for allied health practitioners in Australia: the AusTOMs. International Journal for Quality in Health Care. 2004;16(4):285-91.
- Potter NL, Nievergelt Y, VanDam M. Tongue Strength in Children With and Without Speech Sound Disorders. American Journal of Speech-Language Pathology; 2019;28(2):612-22.
- Roepke E. Assessing Phonological Processing in Children With Speech Sound Disorders. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. 2024;9(1):14-34.
- Rvachew S, Brosseau-Lapré F. Developmental phonological disorders: foundations of clinical practice. 2a ed. San Diego, CA: Plural Publishing, Inc; 2018.
- Shriberg LD, Austin D, Lewis BA, McSweeny JL, Wilson DL. The Percentage of Consonants Correct (PCC) Metric. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1997;40(4):708-22.
- Stackhouse J, Wells B. Children’s speech and literacy difficulties: A psycholinguistic framework. Londres: Wiley; 1997.
- Sum To CK, McLeod S, Ka Lam Sam, Law T. Predicting Which Children Will Normalize Without Intervention for Speech Sound Disorders: Journal of Speech, Language & Hearing Research; 2022;65(5):1724-41.
- Williams AL, McLeod S, McCauley RJ, editors. Interventions for speech sound disorders in children. 2a ed. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.; 2021.
- What Works database - Speech and Language UK: Changing young lives [Internet]. Speech and Language UK: Changing young lives. 2023. Disponible a: https://speechandlanguage.org.uk/educators-and-professionals/what-works-database/
- Ygual-Fernandez A, Cervera-Merida JF. Eficacia de los programas de ejercicios de motricidad oral para el tratamiento logopédico de las dificultades de habla. Revista de Neurologia; 2016;62 Suppl 1:S59-64.