Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
7. Trastorn del desenvolupament dels sons de la parla
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la prevenció i la intervenció en els trastorns del desenvolupament dels sons de la parla, i ha de mantenir una formació actualitzada per adaptar-se als avenços en les definicions, els instruments i les tècniques terapèutiques, així com adaptar-se a la diversitat lingüística dels infants del nostre entorn.
El CLC promou la recerca per conèixer-ne la prevalença local, desenvolupar instruments d’avaluació i intervenció adaptats als contextos lingüístics català i castellà, i crear conjunts bàsics de categories CIF que permetin identificar els elements afectats pels trastorns del desenvolupament dels sons de la parla.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari basat en l’evidència, en què el diagnòstic i tractament són essencialment logopèdics, amb interconsultes a especialistes en neurologia, otorrinolaringologia o psicologia quan sigui necessari, garantint així una intervenció integral i centrada en la persona.
Codificació CIF
| Capítol | Codi i descripció |
|---|---|
| FUNCIONS CORPORALS | |
| b1. Funcions mentals | b1440 Memòria a curt termini b1448 Funcions de la memòria, altres especificades b1478 Funcions psicomotores, altres especificades b1560 Funcions de la percepció auditiva b176 Funcions mentals relacionades amb l’encadenament de moviments complexos |
| b2. Funcions sensorials i dolor | b230 Funcions auditives |
| b3. Funcions de la veu i la parla | b320 Funcions d’articulació |
| b7. Funcions neuromusculoesquelètiques i relacionades amb el moviment | b730 Funcions relacionades amb la força muscular b735 Funcions relacionades amb el to muscular |
| ACTIVITATS I PARTICIPACIÓ | |
| d1. Aprenentatge i aplicació del coneixement | d115 Escoltar d330 Parlar d815 Educació preescolar d820 Educació escolar b122 Aspectes psicosocials globals d132 Adquirir informació d133 Adquirir el llenguatge d134 Adquirir el llenguatge addicional d137 Adquirir conceptes d140 Aprendre a llegir d145 Aprendre a escriure d135 Repetir |
| d3. Comunicació | d330 Parlar d350 Conversa |
| d7. Interaccions i relacions interpersonals generals | d730 Relacionar-se amb estranys d750 Relacions socials informals d760 Relacions familiars |
| FACTORS AMBIENTALS | |
| e3. Suports i relacions | e310 Familiars propers e320 Amics e325 Coneguts, companys, col·legues, veïns i membres de la comunitat e355 Professionals de la salut e360 Altres professionals |
| e4. Actituds | e410 Actituds individuals de membres de la família propers e415 Actituds individuals d’altres familiars e420 Actituds individuals d’amics e430 Actituds individuals de persones en càrrecs d’autoritat |
| e5. Serveis, sistemes i polítiques | e580 Serveis, sistemes i polítiques sanitàries e585 Serveis, sistemes i polítiques d’educació i formació |