Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

5. Trastorns del llenguatge infantil

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la prevenció, la intervenció i el manteniment de les funcions comunicatives en els trastorns del llenguatge infantil, i ha de comptar amb formació específica i actualitzada per garantir una pràctica clínica rigorosa i ètica.

El CLC promou la recerca sobre la prevalença, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del llenguatge infantil, impulsa el desenvolupament i l’adaptació d’instruments d’avaluació i intervenció en català i castellà i en coherència amb el context cultural i educatiu.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència per al tractament dels trastorns del llenguatge infantil, amb la col·laboració de les famílies, l’escola i altres professionals sanitaris.

Bibliografia

  • Archibald, Lisa MD; Gathercole, Susan E. Visuospatial immediate memory in specific language impairment. J Speech Lang Hear Res. 2006;49(2):265-277.
  • Acosta V, Ramírez-Santana G, Hernández S. Intervention in fluency problems in pupils with Specific Language Impairment (SLI) / Intervención en problemas de fluidez en alumnado con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL). Infanc Aprendiz [Internet]. 2016;39(3):466–98. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2016.1189118
  • Aguado G, Coloma CJ, Martínez AB, Mendoza E, Montes A, Navarro R, et al. Documento de consenso elaborado por el comité de expertos en TEL sobre el diagnóstico del trastorno. Rev Logop Foniatr Audiol (Internet). 2015;35(4):147–9. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1016/j.rlfa.2015.06.004
  • Andreu L, Sanz M. Del trastorn específic del llenguatge al trastorn del desenvolupament del llenguatge. FUOC. 2021.
  • Bahamonde Godoy C, Serrat Sellabona E, Vilà Suñè M. Intervención en Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL). Una revisión sistemática (2000-2020). Rev Investig Logop [Internet]. 2021;11(Especial):21–38. Disponible a: http://dx.doi.org/10.5209/rlog.71975
  • Baxendale J, Hesketh A. Comparison of the effectiveness of the Hanen Parent Programme and traditional clinic therapy. Int J Lang Commun Disord [Internet]. 2003;38(4):397–415. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1080/1368282031000121651
  • Bishop DVM. What causes specific language impairment in children?. Current directions in psychological science. 2006; 15(5): 217-221.
  • Bishop DVM, Snowling MJ, Thompson PA, Greenhalgh T, and the CATALISE-2 consortium. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. J Child Psychol Psychiatry [Internet]. 2017;58(10):1068–80. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1111/jcpp.12721
  • Bishop DVM, Snowling MJ, Thompson PA, Greenhalgh T, CATALISE consortium. CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLoS One [Internet]. 2016;11(7):e0158753. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0158753
  • Carmona-Vázquez CR, Peña-Landín DM, Cornelio-Nieto JO, et al. Hallazgos en resonancia magnética cerebral en veinte pacientes pediátricos con trastorno específico del lenguaje. Rev Mex Neuroci. 2014;15(5):251-258
  • Conti-Ramsden G. Processing and Linguistic Markers in Young Children With Specific Language Impairment (SLI). J Speech Lang Hear Res. 2003;46(5): 1029-1037. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2003/082)
  • Dewey D. What is comorbidity and why does it matter in neurodevelopmental disorders? Curr Dev Disord Rep [Internet]. 2018;5(4):235–42. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1007/s40474-018-0152-3
  • Gillam RB, Loeb DF, Hoffman LM, Bohman T, Champlin CA, Thibodeau L, et al. The efficacy of Fast ForWord Language intervention in school-age children with language impairment: a randomized controlled trial. J Speech Lang Hear Res [Internet]. 2008;51(1):97–119. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2008/007)
  • Girolametto L, Weitzman E. It takes two to talk-the Hanen Program for parents: Early language intervention through caregiver training. A: Mccauley R, Fey M, editors. Treatment of language disorders in children. 2006. p. 77–103.
  • Girbau D, Schwartz RG. Non-word repetition in Spanish-speaking children with Specific Language Impairment (SLI). Int J Lang Commun Disord [Internet]. 2007;42(1):59–75. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1080/13682820600783210
  • Law J, Dennis JA, Charlton JJV. Speech and language therapy interventions for children with primary speech and/or language disorders. Cochrane Libr [Internet]. 2017; Disponible a: http://dx.doi.org/10.1002/14651858.cd012490
  • Leonard C, Eckert M, Given B, Virginia B, Eden G. Individual differences in anatomy predict reading and oral language impairments in children. Brain [Internet]. 2006;129(Pt 12):3329–42. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1093/brain/awl262
  • McGrath LM, Hutaff-Lee C, Scott A. et al. Children with Comorbid Speech Sound Disorder and Specific Language Impairment are at Increased Risk for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. J Abnorm Child Psychol 36, 151–163 (2008). https://doi.org/10.1007/s10802-007-9166-8
  • McGregor KK. How we fail children with developmental language disorder. Lang Speech Hear Serv Sch [Internet]. 2020;51(4):981–92. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1044/2020_LSHSS-20-00003
  • Mendoza E. Trastorno específico del lenguaje (TEL). Avances en el estudio de un trastorno invisible. Madrid: Pirámide; 2016.
  • Mountford HS, Braden R, Newbury DF, Morgan AT. The genetic and molecular basis of developmental language disorder: A review. Children (Basel) [Internet]. 2022;9(5):586. Disponible a: http://dx.doi.org/10.3390/children9050586
  • Norbury CF, Gooch D, Wray C, Baird G, Charman T, Simonoff E, et al. The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: evidence from a population study. J Child Psychol Psychiatry [Internet]. 2016;57(11):1247–57. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1111/jcpp.12573
  • Pennington L, Thomson K, James P, Martin L, Mcnally R. Effects of It Takes Two to Talk - The Hanen Program for Parents of Preschool Children With Cerebral Palsy: Findings From an Exploratory Study. J Speech Lang Hear Res. 2009;52:1121–38.
  • Redmond SM. Language impairment in the attention-deficit/hyperactivity disorder context. J Speech Lang Hear Res. 2016; 59(1): 133-142. https://doi.org/10.1044/2015_JSLHR-L-15-0038
  • Serra M. Estudio del consenso en la nosología y la terminología del trastorno específico del lenguaje (TEL) en lengua catalana (Cataluña y Mallorca) con metodología Delphi. Rev Logop Foniatr Audiol (Internet). 2022;42(1):41–57. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1016/j.rlfa.2020.07.001
  • Vandormael C, Schoenhals L, Hüppi PS, Filippa M, Borradori Tolsa C. Language in preterm born children: Atypical development and effects of early interventions on neuroplasticity. Neural Plast [Internet]. 2019:6873270. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1155/2019/6873270
  • Villanueva P, Nudel R, Hoischen A, Fernández MA, Simpson NH, Gilissen C, et al. Exome sequencing in an admixed isolated population indicates NFXL1 variants confer a risk for specific language impairment. PLoS Genet [Internet]. 2015;11(3):e1004925. Disponible a: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pgen.1004925
  • Yew, S.G.K., O’Kearney, R. The Role of Early Language Difficulties in the Trajectories of Conduct Problems Across Childhood. J Abnorm Child Psychol 43, 1515–1527 (2015). https://doi.org/10.1007/s10802-015-0040-9
  • Ygual-Fernández A, Miranda-Casas A, Cervera-Mérida JF. Dificultades en las dimensiones de forma y contenido del lenguaje en los niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Rev Neurol Clin. 2000;1(1): 193-202.
  • What Works database - Speech and Language UK: Changing young lives [Internet]. Speech and Language UK: Changing young lives. 2023. Disponible a: https://speechandlanguage.org.uk/educators-and-professionals/what-works-database/