Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
5. Trastorns del llenguatge infantil
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la prevenció, la intervenció i el manteniment de les funcions comunicatives en els trastorns del llenguatge infantil, i ha de comptar amb formació específica i actualitzada per garantir una pràctica clínica rigorosa i ètica.
El CLC promou la recerca sobre la prevalença, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del llenguatge infantil, impulsa el desenvolupament i l’adaptació d’instruments d’avaluació i intervenció en català i castellà i en coherència amb el context cultural i educatiu.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència per al tractament dels trastorns del llenguatge infantil, amb la col·laboració de les famílies, l’escola i altres professionals sanitaris.
Informació mínima necessària del derivador
En el context de l’atenció primària, l’usuari serà derivat al servei de logopèdia per part del pediatre i caldrà que aporti informació relativa a:
- Orientació diagnòstica amb informació de les estructures i hipòtesis de l’impacte en la funcionalitat.
- Evolució clínica.
- Proves realitzades, resultats, interpretació i data de realització.
- Repercussió de la clínica en l’àmbit socioeducatiu i en les activitats de la vida diària.
- Tractaments realitzats, tant farmacològics, rehabilitadors, com quirúrgics i data de realització.
En un context d’ingrés obert, la família pot demanar directament l’atenció del Servei de Logopèdia a partir de les orientacions dels mestres o psicòlegs dels serveis educatius. En aquests casos, la família haurà de proveir la informació necessària per a l’inici d’un procés de diagnòstic logopèdic.