Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

18. Trastorns de la veu

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, l’avaluació, el diagnòstic i el tractament dels trastorns de la veu, i ha de mantenir una formació adequada per intervenir en patologies diverses, amb atenció especial a la necessitat de formació especialitzada en casos complexos.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns de la veu, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència per als trastorns de la veu, promou la coordinació entre professionals i la participació activa del pacient en el seu procés de rehabilitació.

Avaluació integral

D'acord amb la Classificació Internacional de Funcionament, Discapacitat i Salut (CIF) de l'Organització Mundial de la Salut, es fa una avaluació integral per identificar i descriure:

  • Deficiències en l'estructura i la funció corporals, incloses les relacionades amb la veu i la funció de les vies respiratòries laríngies.
  • Limitacions en l'activitat i la participació, inclosa la comunicació funcional i les interaccions socials, així com l'impacte de les alteracions de la veu en la qualitat de vida, inclòs l'impacte de les limitacions en els rols socials de l'individu dins de la seva comunitat.
  • Factors contextuals (ambientals i personals) que serveixen de barrera o facilitadors de l'èxit de la comunicació i la participació en la vida.