Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.

Informació mínima necessària del derivador

En el context de l’atenció primària/ambulatòria, l’usuari serà derivat al servei de logopèdia per part del pediatre i caldrà que aporti informació relativa a:

  • Orientació diagnòstica amb informació de les estructures i hipòtesis de l’impacte en la funcionalitat.
  • Temps d’evolució de la clínica.
  • Proves complementàries relacionades realitzades, resultat, interpretació i data de realització.
  • Repercussió de la clínica en l’àmbit socioeducatiu i en les activitats de la vida diària del pacient.
  • Tractaments relacionats realitzats, siguin quirúrgics, rehabilitadors o farmacològics, amb data de realització.


En el context de derivació des dels serveis psicopedagògics, cal aportar informació sobre:

  • Temps d’evolució de la clínica.
  • Proves complementàries relacionades realitzades, amb el resultat, la interpretació i la data de realització.
  • Repercussió en l’aprenentatge i en els resultats acadèmics.
  • Repercussió en la socialització.
  • Mesures compensatòries adoptades.