Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.

Orientació interdisciplinària

La majoria dels documents internacionals de consens sobre els TDAp subratllen la importància d’un abordatge terapèutic en equips multidisciplinaris. En aquest sentit, és essencial la col·laboració entre professionals de l’educació (mestres, psicopedagogs i pedagogs), psicòlegs, metges pediatres, foniatres, psiquiatres i logopedes, ajustant el rol de cadascun des de la seva perspectiva i amb els procediments que li són propis, segons les necessitats de la persona i el context d’intervenció.

El logopeda ha de desenvolupar estratègies de comunicació i col·laboració interdisciplinària, ja que, al llarg de la trajectòria acadèmica de les persones amb TDAp, sovint es duen a terme intervencions complementàries en els àmbits educatiu, psicopedagògic i psicològic. És fonamental reconèixer que les atribucions dels diferents professionals poden ser concurrents i no excloents, i fomentar així un enfocament integral i coordinat en benefici de la persona.