Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
17. Alteracions de la fluència
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la valoració, el diagnòstic i la intervenció en les alteracions de la fluència, i ha de mantenir una formació especialitzada i actualitzada per abordar la seva naturalesa multifactorial des d’un enfocament basat en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en les alteracions de la fluència, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural, especialment en català i castellà.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i centrat en la persona, liderat pel logopeda i coordinat amb psicòlegs, pediatres, educadors i altres professionals sanitaris. Aconsella evitar pràctiques sense aval científic i afavorir intervencions integradores que considerin les dimensions emocionals, socials i comunicatives del trastorn.
Requisits d'alta
Per valorar l’estat funcional del pacient en el moment de l’alta, es duu a terme una nova avaluació amb les mateixes proves i escales de la valoració inicial i s’informa del resultat obtingut després del procés d’intervenció.
Es considera que el tractament pot finalitzar quan l’avaluació integral conclou que l’estat del pacient ha millorat en la gradació de severitat. O bé quan:
- Les tasques del tractament són de naturalesa repetitiva i ja no suposen canvis en les capacitats o el pacient no requereix un seguiment constant per completar-les.
- El pacient ha assolit el nivell més alt de capacitat funcional possible, ja que no s’observen millores.
- La intel·ligibilitat de la parla de l'individu no perjudica la seva participació en les activitats i no afecta l'estat de salut, la seguretat ni la independència de la persona.
- La producció de la parla de l'individu és equivalent a la d’altres persones de la mateixa edat cronològica, gènere, ètnia o origen cultural i lingüístic.