Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
17. Alteracions de la fluència
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la valoració, el diagnòstic i la intervenció en les alteracions de la fluència, i ha de mantenir una formació especialitzada i actualitzada per abordar la seva naturalesa multifactorial des d’un enfocament basat en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en les alteracions de la fluència, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural, especialment en català i castellà.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i centrat en la persona, liderat pel logopeda i coordinat amb psicòlegs, pediatres, educadors i altres professionals sanitaris. Aconsella evitar pràctiques sense aval científic i afavorir intervencions integradores que considerin les dimensions emocionals, socials i comunicatives del trastorn.
Objectius
L’objectiu principal de la intervenció logopèdica en les alteracions de la fluència és promoure una parla funcional que permeti que la persona amb alteracions de la fluència pugui comunicar-se de manera efectiva i amb confiança, tot afavorint la seva adaptació psicològica, familiar i social.
- Habilitats: millorar la funcionalitat de la parla mitjançant l’adquisició d’hàbits que afavoreixin el bon funcionament dels sistemes articulatori, fonador i respiratori, així com l’adequació del patró postural i de parla per tal de reduir tensions i bloquejos.
- Activitat: reduir la limitació comunicativa mitjançant l’ús eficient d’estratègies compensatòries i tècniques de fluència, adaptades a les necessitats i característiques de cada persona.
- Participació: facilitar la participació activa en els diferents entorns de la vida quotidiana segons les preferències i capacitats de l’individu. Fomentar el desenvolupament de la confiança comunicativa, l’autonomia, la presa de decisions i la integració social, tot això contribueix a reduir l’aïllament.
- Benestar: afavorir el benestar emocional i la qualitat de vida de la persona, mitjançant el desenvolupament d’estratègies d’afrontament positives i una millor percepció de control sobre la seva parla.