Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
17. Alteracions de la fluència
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la valoració, el diagnòstic i la intervenció en les alteracions de la fluència, i ha de mantenir una formació especialitzada i actualitzada per abordar la seva naturalesa multifactorial des d’un enfocament basat en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en les alteracions de la fluència, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural, especialment en català i castellà.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i centrat en la persona, liderat pel logopeda i coordinat amb psicòlegs, pediatres, educadors i altres professionals sanitaris. Aconsella evitar pràctiques sense aval científic i afavorir intervencions integradores que considerin les dimensions emocionals, socials i comunicatives del trastorn.
Rol del logopeda
El logopeda és el professional sanitari degudament qualificat, acreditat i competent per a la realització dels tractaments preventius, rehabilitadors i de manteniment dels trastorns de la fluència. Aquesta atribució es desprèn de l’article 7.2f de la LOPS, que afirma que els logopedes desenvolupen les activitats de prevenció, avaluació i recuperació dels trastorns de l’audició, la fonació i el llenguatge (entre els que considerem que es troben els trastorns de la fluència), mitjançant tècniques terapèutiques pròpies de la seva disciplina. Així mateix, l’Ordre CIN/726/2009 que estableix els requisits mínims per a la verificació dels títols que habiliten per a l’exercici de la professió de logopeda, deixa palès que el logopeda graduat coneix les bases anatomicofisiològiques de la parla i que és competent per identificar, valorar i intervenir en els trastorns de la fluïdesa mitjançant l’ús d’instruments diagnòstics validats i tècniques terapèutiques específiques. Aquesta visió la comparteixen els documents de perfil professional, que declaren que la logopèdia té com a finalitat millorar les competències comunicatives i la qualitat de vida de les persones que pateixen alteracions de la fluència.
El logopeda és responsable de conduir valoracions exhaustives de la fluència, incloses mesures quantitatives (freqüència i tipus de disfluències), avaluació qualitativa (impacte emocional i funcional) i anàlisi contextual. També és responsable de dissenyar i implementar plans d’intervenció individualitzats, amb objectius orientats a millorar la fluïdesa, l’eficàcia comunicativa i la qualitat de vida global del pacient, tenint en compte tant els aspectes conductuals com emocionals i socials del trastorn.