Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
6. Trastorns de l'espectre autista
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.
Codificació CIF
| Capítol | Codi i descripció |
|---|---|
| FUNCIONS CORPORALS | |
| b1. Funcions mentals | b114 Funcions de l’orientació b117 Funcions intel·lectuals b122 Funcions psicosocials globals b126 Funcions del temperament i la personalitat b130 Funcions relacionades amb l’energia i els impulsos b134 Funcions del son |
| b140 Funcions de l'atenció b144 Funcions de la memòria b147 Funcions psicomotores b152 Funcions emocionals b156 Funcions de la percepció b160 Funcions del pensament b164 Funcions cognitives superiors b167 Funcions mentals del llenguatge | |
| b2. Funcions sensorials i dolor | b265 Funcions tàctils b270 Funcions sensorials relacionades amb la temperatura i altres estímuls |
| b3. Funcions de la veu i la parla | b330 Funcions relacionades amb la fluïdesa i el ritme de la parla |
| b7. Funcions neuromusculoesquelètiques i relacionades amb el moviment | b760 Funcions relacionades amb el control dels moviments voluntaris b765 Funcions relacionades amb el control dels moviments involuntaris |
| ACTIVITATS I PARTICIPACIÓ | |
| d1 Aprenentatge i aplicació del coneixement | d110 Mirar d115 Escoltar |
| d130 Copiar d132 Adquirir informació d137 Adquirir conceptes d140 Aprendre a llegir d145 Aprendre a escriure d155 Adquisició d’habilitats | |
| d160 Centrar l’atenció d161 Dirigir l’atenció d163 Pensar d166 Llegir d170 Escriure d175 Resoldre problemes d177 Prendre decisions | |
| d2 Tasques i demandes generals | d210 Portar a terme una única tasca d220 Portar a terme múltiples tasques d230 Portar a terme rutines diàries d240 Gestió de l'estrès i altres demandes psicològiques d250 Gestió del comportament propi |
| d3 Comunicació | d310 Comunicació-recepció de missatges parlats d315 Comunicació-recepció de gestos corporals |
| d330 Parlar d331 Prellenguatge d335 Producció de missatges no verbals | |
| d350 Conversar d360 Utilització de dispositius i tècniques de comunicació | |
| d4 Mobilitat | d470 Ús de mitjans de transport d475 Conducció |
| d5. Autocura | d510 Rentar-se d520 Cura de parts del cos d530 Higiene personal relacionada amb els processos d’excreció d540 Vestir-se d550 Menjar d570 Cura de la pròpia salut d571 Cura de la pròpia seguretat |
| d6. Vida domèstica | d620 Adquisició de béns i serveis |
| d630 Preparar menjars d640 Fer les tasques de la llar | |
| d650 Cura dels objectes de la llar d660 Ajudar els altres | |
| d7. Interaccions i relacions interpersonals | d710 Interaccions interpersonals bàsiques d720 Interaccions personals complexes |
| d730 Relacionar-se amb estranys d740 Relacions formals d750 Relacions socials informals d760 Relacions familiars d770 Relacions íntimes | |
| d8. Àrees principals de la vida | d820 Educació escolar d825 Formació professional d830 Educació superior |
| d845 Aconseguir, mantenir i finalitzar un treball d850 Treball remunerat d860 Transaccions econòmiques bàsiques d870 Autosuficiència econòmica d880 Participació en el joc | |
| d9. Vida comunitària, social i cívica | d910 Vida comunitària d920 Temps lliure i oci d940 Drets humans |
| FACTORS AMBIENTALS | |
| e1. Productes i tecnologia | e110 Productes o substàncies per al consum personal en la vida diària e115 Productes i tecnologia per a l’ús personal en la vida diària e125 Productes i tecnologia per a la comunicació e130 Productes i tecnologia per a l’ocupació |
| e2. Entorn natural i canvis en l’entorn derivats de l’activitat humana | e240 Llum e250 So |
| e3. Suport i relacions | e310 Familiars propers e315 Altres familiars e320 Amics e325 Coneguts, companys, col·legues, veïns i membres de la comunitat e330 Persones en càrrec d’autoritat e340 Cuidadors i personal d’ajuda e355 Professionals de la salut e360 Altres professionals |
| e4. Actituds | e410 Actituds individuals de membres de la família propera e415 Actituds individuals d’altres membres de la família e420 Actituds individuals d’amics e430 Actituds individuals de persones en càrrec d’autoritat e450 Actituds individuals de professionals de la salut e455 Actituds individuals de professionals «relacionats amb la salut» e460 Actituds socials e465 Normes, costums i ideologies socials |
| e5. Serveis, sistemes i polítiques | e525 Serveis, sistemes i polítiques d’habitatge e535 Serveis, sistemes i polítiques de comunicació e550 Serveis, sistemes i polítiques legals e560 Serveis, sistemes i polítiques de mitjans de comunicació e570 Serveis, sistemes i polítiques de seguretat social e575 Serveis, sistemes i polítiques de suport social general e580 Serveis, sistemes i polítiques de salut e585 Serveis, sistemes i polítiques d’educació i formació e590 Serveis, sistemes i polítiques laborals i d’ocupació |