Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
6. Trastorns de l'espectre autista
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.
Orientació interdisciplinària
La col·laboració interdisciplinària en l’avaluació i diagnòstic del TEA és important a causa de la complexitat del trastorn, els diversos aspectes del funcionament afectats i la necessitat de distingir el TEA d’altres trastorns o malalties. Un diagnòstic a temps permet oferir suports i serveis especialitzats de manera oportuna, i això afavoreix els resultats positius. Idealment, el logopeda és un membre clau d’un equip interdisciplinari amb experiència en el diagnòstic del TEA.
Per a l’avaluació i identificació de l’autisme, és essencial, la col·laboració interdisciplinària i la implicació de la família, escola o cuidadors. Dins de l’equip interdisciplinari de valoració, el logopeda treballa conjuntament amb pediatres o metges de capçalera, neuropediatra o psiquiatra i psicòlegs per arribar al diagnòstic.