Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
16. Trastorns de l'alimentació pediàtrics
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la intervenció i el manteniment dels trastorns de l’alimentació pediàtrica, especialment quan hi ha alteracions de la deglució o del desenvolupament de les habilitats alimentàries.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns de l’alimentació pediàtrica, promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural en català i castellà.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i especialitzat, coordinat amb professionals de la medicina, la psicologia, la nutrició i la logopèdia, per garantir una intervenció integral basada en l’evidència.
Objectius
L'objectiu principal és afavorir en l'infant el desig de menjar i beure, perquè l'alimentació infantil només neix de la motivació interna de l'infant, i no com a resposta al desig de l'adult.
Els objectius es divideixen en:
- Habilitats: millorar, compensar o equilibrar les funcions i estructures del sistema deglutori, i afavorir les habilitats d'autoalimentació.
- Activitat: minimitzar els símptomes del TAP, incloses les estratègies compensatòries apreses.
- Participació: permetre la participació segons les circumstàncies de cada individu i les seves preferències. Desenvolupar habilitats i confiança social, promoure’n la independència. Reduir l'aïllament i augmentar la integració social.
- Benestar: maximitzar la sensació de benestar i la qualitat de vida de les persones. Desenvolupar estratègies d'afrontament. Perdre la por a tastar aliments nous.