Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

Addenda. Qualitat i seguretat en la pràctica logopèdica

Descarrega el capítol

Protecció de dades i seguretat de la informació

La gestió de dades personals és un pilar crític de la seguretat en qualsevol professió sanitària, però en logopèdia té una rellevància especial pel tipus d’informació que es recull i es treballa: històries clíniques, diagnòstics, informes, proves gravades d’àudio i vídeo, registres d’evolució i, sovint, dades de caràcter familiar o escolar. Tot aquest volum d’informació exigeix mesures rigoroses de protecció.

Marc normatiu i drets del pacient
A Europa, el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) estableix que qualsevol dada personal vinculada a la salut és informació especialment sensible i, per tant, requereix el nivell de protecció més alt. Els pacients tenen dret a saber quines dades seves es recullen, amb quina finalitat s’utilitzen, qui hi té accés i durant quant temps s’emmagatzemaran.

Per garantir aquests drets, els centres i professionals autònoms han de disposar de documents de consentiment informat clars i accessibles. És important que aquest consentiment especifiqui si es podran utilitzar enregistraments d’àudio o vídeo, fotografies, proves o informes per a supervisió clínica, docència o recerca. El document ha de recollir explícitament l’autorització al professional per compartir les dades del pacient amb altres professionals sempre en benefici del pacient. El pacient o la seva família han de saber que poden retirar aquest consentiment en qualsevol moment.

Emmagatzematge i accés a la informació
Les dades físiques (carpetes, informes impresos) s’han de custodiar en arxivadors tancats amb clau i situats en zones amb accés restringit. Els ordinadors i dispositius que continguin informació clínica han d’estar protegits amb contrasenyes robustes, xifratge de discos i sistemes de còpia de seguretat periòdica. Un bon protocol és limitar l’accés a la informació només a aquells professionals que realment ho necessiten per a la intervenció.

Pràctica en línia i nous reptes
L’extensió de la pràctica en línia ha generat nous reptes de seguretat de la informació. Les sessions de logopèdia telemàtiques impliquen transmetre informació clínica per mitjà de plataformes digitals. Aquestes plataformes han de garantir connexions segures (xifratge de punta a punta) i l’autenticació dels usuaris per evitar accessos no autoritzats.

És recomanable evitar plataformes de videotrucada genèriques si no ofereixen garanties de seguretat adequades. A més, cal informar els pacients sobre les mesures de seguretat i els riscos potencials associats a la connexió a través de xarxes domèstiques.

Un aspecte sovint oblidat és la confidencialitat de l’entorn físic durant la pràctica en línia. Encara que la tecnologia sigui segura, una sessió feta en un espai domèstic sense privacitat pot exposar informació confidencial a tercers. Per això, és recomanable pactar amb el pacient o la seva família l’espai físic on es farà la sessió i recordar la importància de tancar portes i evitar interrupcions.

Bones pràctiques de protecció
A la pràctica diària, algunes mesures concretes ajuden a mantenir la seguretat de la informació: actualitzar regularment els dispositius, utilitzar contrasenyes úniques i complexes, no compartir credencials entre professionals i fer còpies de seguretat de forma xifrada.

Quan s’han de trametre dades, com per exemple, enviar un informe a un altre especialista o a un centre escolar, es recomana utilitzar canals segurs: correus electrònics amb encriptació, plataformes de compartició segures o lliurament presencial amb registre de recepció.

Finalment, la formació contínua en protecció de dades és clau. Molts incidents no provenen de fallades tècniques sinó d’errors humans: obrir correus fraudulents, desar dades en dispositius personals sense protecció o parlar de casos en espais públics són exemples de situacions que poden comprometre greument la confidencialitat.