Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

17. Alteracions de la fluència

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a la valoració, el diagnòstic i la intervenció en les alteracions de la fluència, i ha de mantenir una formació especialitzada i actualitzada per abordar la seva naturalesa multifactorial des d’un enfocament basat en l’evidència.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en les alteracions de la fluència, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural, especialment en català i castellà.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i centrat en la persona, liderat pel logopeda i coordinat amb psicòlegs, pediatres, educadors i altres professionals sanitaris. Aconsella evitar pràctiques sense aval científic i afavorir intervencions integradores que considerin les dimensions emocionals, socials i comunicatives del trastorn.

Avaluació de l'estructura i de les funcions corporals

Les alteracions de la fluència es consideren un trastorn multifactorial. El seu diagnòstic és més que establir si la quequesa és present o no. Durant la fase d’avaluació, per obtenir una imatge tan completa com sigui possible, el logopeda ha de disposar dels millors instruments diagnòstics disponibles que siguin aplicables, així com entrevistar a totes les persones de l’entorn del pacient que siguin rellevants per al procés de diagnòstic.

El CLC manifesta que, en el moment de publicació d’aquest document, no es disposa de cap prova totalment adaptada, validada i fiable amb una estandardització adequada al nostre context. 

Donat que es tracta d’un trastorn multifactorial cal fer diferents proves que valorin totes les dimensions afectades: llenguatge, parla, nombre, tipus i durada de les disfluències, grau d’afectació emocional, actituds davant de la comunicació de la mateixa persona, etc.

 

Mesura de la fluïdesa

  • Stuttering Severity Instrument‑3 (SSI‑3): està adaptat a l’espanyol i s’utilitza tant en nens com en adults. Avalua tres paràmetres: freqüència de disfluències (% síl·labes disfluents), durada dels bloquejos i manifestacions físiques (concomitants). El resultat global determina el grau de severitat de l’alteració de la fluència. Aquesta versió és àmpliament utilitzada en contextos clínics espanyols i citada en estudis de recerca clínica.
  • PRET‑I i PRET‑A (Protocolo de Evaluación para Tartamudez): validats en espanyol, el PRET‑I per a infants i PRET‑A per a adolescents i adults permeten mesurar la freqüència de les disfluències, la durada, el tipus de disfluències i les estratègies del parlant.
  • Narrativa espontània i lectura: enregistrament de mostres discursives (> 200 síl·labes) en adults i infants, per calcular les disfluències per 100 paraules, les prolongacions i els bloquejos.

     

Eines complementàries per a adults

  • Avaluació de l’autoeficàcia comunicativa i estrès laboral: instruments com el Workplace Stuttering Questionnaire s'apliquen, tot i que no han estat traduïts oficialment al català o castellà.
  • Mesures fisiològiques de la parla: especialment útils en adults amb complexitat vocal o alta tensió. Programari com Praat, Visi‑Pitch o sistemes de registre pulmonar, sovint disponibles en entorns clínics del nostre entorn.

 

Observació directa

Enregistrar vídeos de situacions reals: per observar tensions musculars, patrons respiratoris, conductes d’evitació i estratègies d’escapament, especialment útil per a adults en contextos socials o presencials.

El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants que duguin a terme estudis per crear instruments d’avaluació en català i castellà de les alteracions de la fluència.