Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
17. Alteracions de la fluència
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la valoració, el diagnòstic i la intervenció en les alteracions de la fluència, i ha de mantenir una formació especialitzada i actualitzada per abordar la seva naturalesa multifactorial des d’un enfocament basat en l’evidència.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en les alteracions de la fluència, i promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural, especialment en català i castellà.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i centrat en la persona, liderat pel logopeda i coordinat amb psicòlegs, pediatres, educadors i altres professionals sanitaris. Aconsella evitar pràctiques sense aval científic i afavorir intervencions integradores que considerin les dimensions emocionals, socials i comunicatives del trastorn.
Avaluació del context
Seguint el model CIF, les entrevistes amb el pacient i el seu entorn han de servir per a identificar les barreres contextuals i els facilitadors ambientals, així com la capacitat funcional del pacient en activitats i participació. Cada professional pot generar el seu model d’entrevista semiestructurada o fer servir referents com el protocol RESTART‑DCM indicat principalment per a infants, però també aplicable a adolescents i adults. Integra anamnesi, observació clínica en vídeo, qüestionaris i SSI‑4 (versió moderna de l’SSI‑3). Proporciona una visió integrada de factors personals i ambientals. Existeix en versió castellana.
El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants que facin estudis per crear instruments d’avaluació en català i castellà de les necessitats de la persona i el seu context.