Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

16. Trastorns de l'alimentació pediàtrics

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la intervenció i el manteniment dels trastorns de l’alimentació pediàtrica, especialment quan hi ha alteracions de la deglució o del desenvolupament de les habilitats alimentàries.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns de l’alimentació pediàtrica, promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural en català i castellà.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i especialitzat, coordinat amb professionals de la medicina, la psicologia, la nutrició i la logopèdia, per garantir una intervenció integral basada en l’evidència.

Avaluació integral

El CLC orienta els professionals de la pràctica clínica a avaluar els següents elements del trastorn de l’alimentació.

D'acord amb la CIF, es realitza una avaluació integral per identificar i descriure:

  • Deficiències en l'estructura i les funcions corporals, incloses les relacionades amb la deglució i la funció de les vies respiratòries laríngies.
  • Limitacions en l'activitat i la participació, incloent-hi les interaccions socials i els factors contextuals (ambientals i personals) que serveixen de barrera o facilitadors de l'èxit de la comunicació i la participació en la vida.
  • L'impacte de la deglució i l'alimentació en la qualitat de vida, inclòs l'impacte de les limitacions en els rols socials de l'individu dins de la seva comunitat.