Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
11. Trastorns de la ressonància
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns de la ressonància, amb formació especialitzada en l’avaluació anatomicofisiològica i funcional, així com en les tècniques terapèutiques pròpies per a la millora, la rehabilitació i el manteniment de la parla i la ressonància afectades.
El CLC impulsa la recerca per conèixer la prevalença local dels trastorns de la ressonància, per desenvolupar instruments d’avaluació específics en català i castellà, i per establir intervencions basades en l’evidència científica que millorin la comunicació, la qualitat de vida i l’autoimatge de les persones afectades.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari per garantir una atenció integral, que coordini logopedes, neuròlegs, otorrinolaringòlegs, estomatòlegs, cirurgians maxil·lofacials, psicòlegs i professionals de la veu artística quan sigui necessari, i promou la prevenció, la sensibilització, la derivació adequada i l’aplicació de mesures de seguretat en els centres sanitaris per a la realització de les exploracions i dels tractaments.
Avaluació del context
Les entrevistes amb el pacient i el seu entorn han de servir per identificar les barreres contextuals i els facilitadors. Fent servir els codis CIF que poden suposar factors facilitadors o dificultats trobem les relacions familiars, amics i coneguts (e310, e320 i e325), els cuidadors, el personal d’ajuda i les persones amb càrrec d’autoritat i subordinat (e330, e335 i e340) i les actituds individuals de la família, amics, coneguts, cuidadors, professionals de la salut i desconeguts (e410, e420, e425, e440, e445 i e450). A més dels serveis, sistemes i polítiques de suport social general, de salut i d’educació i formació (e575, e580 i e585).
El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants fer estudis per a la creació d’instruments en català i castellà d’avaluació de les necessitats de la persona i el seu context.