Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
4. Trastorns lingüístico-cognitius adquirits
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns lingüístico-cognitius adquirits, i ha de mantenir una formació especialitzada i actualitzada per atendre les necessitats específiques de persones amb deteriorament cognitiu, demències o fragilitat associada a l’edat.
El CLC impulsa la recerca per conèixer-ne la prevalença local, per desenvolupar instruments d’avaluació adaptats als contextos lingüístics i culturals, i per establir intervencions basades en l’evidència científica, orientades a millorar la comunicació i la qualitat de vida de les persones afectades.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari per garantir una atenció integral, amb la coordinació de logopedes, neuròlegs, geriatres, rehabilitadors, psicòlegs, treballadors socials, infermers i altres professionals, i promou la formació en conversa assistida per a una millor interacció amb pacients fràgils o amb limitacions comunicatives.
Avaluació de l'estructura i de les funcions corporals
Caldrà avaluar les característiques que incidiran progressivament en la pèrdua de les habilitats lingüístiques que es faran evidents en les diferents fases de l'evolució, des de la semàntica a la fonologia, la sintaxi, la lectoescriptura i la pragmàtica.
En la malaltia d’Alzheimer les alteracions del llenguatge són un dels primers indicis importants de deteriorament. Les primeres limitacions en l’ús del llenguatge a causa de deteriorament poden ser emmascarades pel mateix pacient, sovint limitant les relacions socials i/o la comunicació. S’ha d’avaluar l’escala de cognició i comunicació:
- Identificar si progressivament fa servir produccions verbals més curtes, amb poca informació i cada vegada menys freqüents.
- Valorar si progressivament apareixen conductes més indiferents envers el contacte social amb més aïllament voluntari i menys participació comunicativa.
- Avaluar les limitacions de vocabulari identificades en la conversa, així com les perseveracions, la utilització de “crosses” o de circumloquis.
- Valorar el paper compensador dels interlocutors segons s’avança en les diferents fases de deteriorament i proposar o mantenir les estratègies com el llenguatge verbal adaptat, el llenguatge no verbal o l’ús de Sistemes Alternatius de Comunicació.
Avaluació del control executiu o autoregulador (per exemple: capacitat per establir objectius, planificar, iniciar i inhibir, autocontrolar-se i autoavaluar-se, resoldre problemes i pensar i actuar estratègicament).
Les proves estandarditzades que cal utilitzar per a la valoració del llenguatge s’orientaran de la següent manera:
- Proves de denominació de dibuixos o imatges.
- Capacitat semàntica amb aparellament de dibuixos o paraules.
- Tasques de fluïdesa categorial semàntica.
- Comprensió d’oracions gramaticals complexes.
- Concordances gramaticals entre oracions.
- Coherència del discurs.
Afectació de la prosòdia.
La gravetat de la demència s’ha de tenir en compte a l’hora de seleccionar les proves. Algunes proves són massa difícils per a les persones amb demència greu i no proporcionen informació útil. En aquests casos, cal recórrer a l’observació clínica en interaccions naturals.
En la fragilitat, a causa de l’edat, si hi ha queixes subjectives de memòria caldrà administrar el test Quick Mild Cognitive Impairment Screen (QMCI), dissenyat específicament per a la gent gran, per determinar si hi ha un inici de deteriorament cognitiu.
El CLC recomana que el logopeda utilitzi, a més de les proves de llenguatge, proves cognitives, de funcions executives i de qualsevol altra funció relacionada amb el llenguatge i la comunicació per entendre millor les habilitats de la persona, tant verbals com no verbals. Aquest enfocament permet obtenir una valoració més completa, identificar amb més precisió les dificultats i les capacitats conservades i garantir un diagnòstic més acurat.
Aquesta avaluació detallada facilita el disseny d’un tractament més adequat a cada persona, amb estratègies que millorin la comunicació diària. A més, contribueix a evitar errors en el diagnòstic i assegura una intervenció basada en l’evidència científica. Aquest procediment garanteix una pràctica ètica i responsable, ajustant el tractament a les necessitats específiques de cada persona per optimitzar-ne l’eficàcia i afavorir la qualitat de vida i l’autonomia en la comunicació.
El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants fer recerca per crear i/o traduir instruments d’avaluació en català i castellà dels trastorns lingüístico-cognitius adquirits.