Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
16. Trastorns de l'alimentació pediàtrics
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la intervenció i el manteniment dels trastorns de l’alimentació pediàtrica, especialment quan hi ha alteracions de la deglució o del desenvolupament de les habilitats alimentàries.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional, l’avaluació i la intervenció en els trastorns de l’alimentació pediàtrica, promou la creació d’instruments adaptats al context lingüístic i cultural en català i castellà.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i especialitzat, coordinat amb professionals de la medicina, la psicologia, la nutrició i la logopèdia, per garantir una intervenció integral basada en l’evidència.
Avaluació integral
El CLC orienta els professionals de la pràctica clínica a avaluar els següents elements del trastorn de l’alimentació.
D'acord amb la CIF, es realitza una avaluació integral per identificar i descriure:
- Deficiències en l'estructura i les funcions corporals, incloses les relacionades amb la deglució i la funció de les vies respiratòries laríngies.
- Limitacions en l'activitat i la participació, incloent-hi les interaccions socials i els factors contextuals (ambientals i personals) que serveixen de barrera o facilitadors de l'èxit de la comunicació i la participació en la vida.
- L'impacte de la deglució i l'alimentació en la qualitat de vida, inclòs l'impacte de les limitacions en els rols socials de l'individu dins de la seva comunitat.