Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.
El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.
Equipament
El CLC orienta els professionals de la pràctica clínica a disposar d’espais i recursos adaptats per intervenir amb eficàcia en persones amb TDAp. Tant l’entorn com els materials han de respondre a les necessitats evolutives, funcionals i contextuals de cada etapa del desenvolupament.
És fonamental que els materials s’ajustin a l’edat i a l’etapa educativa, per evitar la infantilització, especialment en adolescents i adults. A més, han de ser respectuosos amb la diversitat cultural, lingüística i de gènere, i afavorir la implicació sense necessitat de forçar el gaudi: no es tracta que “li agradi”, sinó que trobi interès i sentit en allò que fa.
L’equipament recomanat és el següent:
- Material visual, manipulable i textual per treballar la lectura, l’escriptura i el càlcul.
- Diversitat de suports per a l’escriptura: paper, pissarres, teclats i dispositius digitals.
- Tecnologia educativa específica, com tauletes, ordinadors i aplicacions interactives.
- Eines d’accessibilitat: dictat per veu, correctors automàtics, lectors de pantalla, audiollibres.
- Material tradicional i digital combinat segons els objectius terapèutics.
- Proves i instruments d’avaluació validats, per al diagnòstic i seguiment evolutiu.
Els recursos han de facilitar també la implicació de les famílies i la coordinació entre professionals (docents, EAP i terapeutes), tot contribuint a una intervenció coherent, sostenible i centrada en la persona.