Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

6. Trastorns de l'espectre autista

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.

Objectius

  • Habilitats: habilitar la funció alterada, inclosa la comprensió del llenguatge i la capacitat d’utilitzar un llenguatge expressiu.
  • Activitat: minimitzar la discapacitat en la comunicació garantint l’ús màxim de les habilitats actuals. Pot incloure estratègies compensatòries i mitjans de comunicació alternatius.
  • Participació: permetre la participació segons les circumstàncies de cada individu i les seves preferències. Desenvolupar habilitats i confiança social, promoure la independència i presa de decisions. Reduir l'aïllament i augmentar la integració social.
  • Benestar: maximitzar la sensació de benestar i la qualitat de vida de les persones. Desenvolupar estratègies d’afrontament.


Els objectius generals de la rehabilitació dels trastorns del llenguatge són:

  • Potenciar l'adquisició d’un grau de competència lingüística que els permeti la comunicació, la socialització, l’aprenentatge i el desenvolupament personal i emocional.
  • Desenvolupar les habilitats lingüístiques orals i escrites de les persones amb TEA al seu màxim potencial.
  • Ensenyar estratègies a les persones amb TEA i a les que els envolten per a reduir l’impacte de les seves dificultats en la comunicació i millorar el seu accés a l’educació, l’ocupació, els serveis públics i les activitats.
  • Donar suport a les escoles per integrar estratègies al currículum per afavorir l’aprenentatge i l’ús del llenguatge dels infants.