Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
5. Trastorns del llenguatge infantil
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la prevenció, la intervenció i el manteniment de les funcions comunicatives en els trastorns del llenguatge infantil, i ha de comptar amb formació específica i actualitzada per garantir una pràctica clínica rigorosa i ètica.
El CLC promou la recerca sobre la prevalença, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del llenguatge infantil, impulsa el desenvolupament i l’adaptació d’instruments d’avaluació i intervenció en català i castellà i en coherència amb el context cultural i educatiu.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència per al tractament dels trastorns del llenguatge infantil, amb la col·laboració de les famílies, l’escola i altres professionals sanitaris.
Intervencions de millora i rehabilitació
Resulta molt difícil plantejar una durada òptima per a les intervencions en els trastorns del llenguatge si tenim en compte la seva heterogeneïtat, etiologia multifactorial, comorbiditat, nivells diferents de gravetat i la diversitat de components lingüístics afectats en cada infant en particular. En funció dels autors es poden constatar petits canvis significatius al cap de vuit setmanes, tres mesos, sis mesos o un any un cop iniciat el tractament, però la necessitat de suport logopèdic es perllongarà en el temps segons la persistència i la possible gravetat dels problemes. Moltes intervencions se centren en aspectes exclusivament lingüístics, sovint només morfosintàctics, en detriment d’altres qüestions com l’aprenentatge, el desenvolupament i els aspectes socioafectius. Si es fa un abordatge més ampli i complet, la intervenció encara serà més llarga, però previsiblement també més eficient.
Tanmateix, hi ha algunes qüestions en les quals el consens és clar. En primer lloc, el fet d’intervenir com més aviat millor i a partir d’una avaluació exhaustiva i rigorosa. I, en segon lloc, com diu Mendoza, la necessitat de substituir pràctiques basades en l’assaig-error per models d’intervenció que demostrin la seva efectivitat comptant amb l’experiència de logopedes, usuaris, famílies, mestres i altres professionals.
La intervenció logopèdica s’ha de basar en pràctiques basades en l’evidència i ha d’estar fonamentada en proves sòlides d’investigacions rigoroses. En aquest sentit, l’evidència científica mostra bons resultats en intervencions precoces orientades a famílies i escoles que respecten els entorns naturals, com per exemple el programa Hanen.
El programa Hanen “It Takes Two to Talk” (traduït al castellà: “Hablando nos entendemos los dos”) està dissenyat específicament per a pares i mares de nens petits (0-5 anys) amb un retard en el desenvolupament del llenguatge. En un grup reduït i de manera personalitzada, els pares practiquen estratègies per ajudar els seus fills a aprendre la seva llengua conjuntament i de manera natural al llarg del dia. El programa incideix directament en la pragmàtica i el discurs, i en menor grau, en el lèxic, la semàntica, la morfologia i la sintaxi. Un bon nombre d’autors constaten l’eficàcia d’aquest programa d’intervenció en comparació amb els tractaments tradicionals.
Resulta força evident que la responsabilitat compartida entre logopedes, pares-mares, tutors legals i mestres afavoreix extraordinàriament l’eficiència dels tractaments. Això no exclou que, posteriorment, la intervenció s’orienti més específicament i sistemàticament cap als components lingüístics afectats.
Sense ànim de ser exhaustius, a continuació presentem una relació d’altres programes d’intervenció que s’apliquen habitualment:
Model d’intervenció en tres nivells
Basat en la pràctica clínica, els autors Monfort i Juárez han influït en el nostre context amb estratègies d’intervenció en l’àmbit ambiental i clínic, mitjançant l’estimulació del llenguatge amb exercicis funcionals o formals.
Active Listening for Active Learning
L’objectiu és ensenyar als infants a reconèixer què comprenen i què no comprenen, i en el cas que no entenguin allò que diu l’interlocutor, aprendre estratègies per respondre. Es treballen les habilitats metalingüístiques i la comprensió verbal.
Intervenció narrativa de Becky Shanks
La intervenció se centra en la comprensió i l'ús de la gramàtica del conte per ajudar els infants a fer narracions i a explicar històries.
Lectura compartida
Els infants en edat preescolar amb alteracions del llenguatge tenen dificultats tant amb el llenguatge literal com amb el llenguatge inferencial. L’objectiu de la lectura compartida és treballar aquests aspectes per anticipar-se a futurs problemes de comprensió lectora.
Broad Target Recast (BTR)
És un programa d'intervenció específic basat en la tècnica de la reformulació, a través de la qual l’interlocutor amb més competència lingüística respon al que diu l’infant ampliant, corregint de manera implícita o canviant els enunciats però mantenint el significat.
Colourful Semantics
Utilitza targetes d'indicacions visuals de colors per "mostrar" l'estructura d'una frase (sintaxi) de manera que estigui vinculada amb el seu significat (semàntica). Va ser desenvolupat originalment amb infants amb problemes greus del llenguatge.
Contextual instruction, analytical instruction, and anchored instruction
La intervenció reflecteix les característiques de tres condicions d'instrucció: contextual, analítica i ancorada. Té com a objectiu augmentar l'aprenentatge de paraules (vocabulari il·lustrat i vocabulari oral).
Family-centred Practice
L'objectiu és augmentar la implicació i satisfacció dels pares en la intervenció així com millorar els resultats dels infants en el llenguatge expressiu i receptiu.
Focused Stimulation
L'estimulació focalitzada és una tècnica que s'utilitza per cridar l'atenció d'un infant sobre aspectes específics de la gramàtica o el vocabulari. La idea és partir d’una paraula, frase o forma gramatical en particular i utilitzar-la repetidament mentre s’interactua amb el nen.
Lexicon Pirate
És una teràpia intensiva a curt termini dissenyada com a mètode d'intervenció per a nens amb diferents tipus de dèficits lèxics. El mètode ajuda a aprendre activament descobrint buits lèxics.
Makaton
L’objectiu és afavorir l'emergència i el desenvolupament del llenguatge oral amb el suport de la comunicació augmentativa. Es basa en un sistema multimodal de manera que s’executa la paraula (estímul auditiu) en combinació amb signes i/o pictogrames (estímul visual) per crear la imatge mental del concepte.
Oral Language Programme
L’objectiu del programa és donar suport a les competències lingüístiques relatives a la comprensió. Inclou instrucció directa per desenvolupar vocabulari, inferències, llenguatge expressiu i habilitats auditives com l’atenció verbal i la memòria auditiva.
Lectura compartida cuidador-infant
La lectura de llibres entre pares i fills pretén afavorir el desenvolupament del llenguatge i la lectura dels infants, també així com el vincle i el benestar emocional.
Shape Coding by Susan Ebbels
Programa basat en la codificació de formes per "mostrar" l'estructura d'una frase. Intervenció dirigida a la semàntica i la sintaxi.
Social Communication Intervention Programme (SCIP)
L’objectiu d’aquest programa és donar suport a les dificultats que poden tenir els infants amb l’ús funcional del llenguatge en contextos d’interacció social. Ajuda els infants a comprendre els indicadors socials i incideix de forma molt directa en la semàntica, la pragmàtica, el raonament verbal i la capacitat inferencial.
Story Champs
L’objectiu d’aquest programa és millorar la competència gramatical i les habilitats narratives dels infants a escala oral. Els beneficis d’explicar històries amb diferents suports visuals i verbals es transfereixen posteriorment a altres habilitats acadèmiques relacionades amb la lectura i l’escriptura.
Play Time/Social Time (PT/ST)
Aquest programa d’intervenció té una durada de quatre mesos i té la finalitat de promoure estratègies socials eficaces tant a l'escola com a casa treballant sis habilitats explícitament durant uns minuts al dia: 1) compartir, 2) persistir, 3) demanar, 4) organitzar el joc, 5) respondre a l'intent d'interacció dels iguals i 6) ajudar o demanar ajuda als iguals.
El CLC considera important que els logopedes fonamentin la seva intervenció en pràctiques basades en l’evidència i que participin activament en el disseny i la difusió de nous programes d’intervenció per als trastorns del llenguatge.