Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.

Intervencions de manteniment de la funció

Ateses la durada i la complexitat dels tractaments, una estratègia d’intervenció contínua pot no ser sempre necessària ni sostenible. Per aquest motiu, es recomana considerar intervencions de manteniment, que alternin períodes actius amb fases de seguiment, especialment quan s’ha assolit una millora funcional rellevant.

Aquestes intervencions de manteniment permeten aturar temporalment la intervenció i reprendre-la si tornen a aparèixer dificultats o si augmenten les exigències de l’entorn, com en canvis d’etapa educativa o en l’accés al món laboral.

També és recomanable fer controls evolutius periòdics, especialment en transicions escolars, ja que algunes dificultats poden aparèixer tardanament quan es demanen més habilitats de lectura, escriptura o càlcul.

Aquestes estratègies de manteniment tenen l’avantatge d’evitar tant l’abandonament prematur com la sobreintervenció, i afavoreixen un ús racional dels recursos, centrant-se en el suport quan realment cal.

El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants fer estudis sobre la intervenció de manteniment en els TDAp.