Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

6. Trastorns de l'espectre autista

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per al cribratge, l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en les dificultats de comunicació, interacció i alimentació relacionades amb l’autisme, i ha de comptar amb una formació actualitzada, especialitzada i basada en l’evidència.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, el cribratge, l’avaluació funcional, la qualitat de vida i la intervenció logopèdica en l’autisme, promou el desenvolupament d’instruments adaptats lingüísticament i culturalment.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari, centrat en la persona i la seva família, que reconegui el valor de la neurodiversitat. Aconsella evitar l’ús de pràctiques mancades d’evidència científica o allunyades dels estàndards actuals de qualitat assistencial.

Intervencions en l'entorn

PRÀCTICA CENTRADA EN LA FAMÍLIA

L’objectiu de la pràctica centrada en la família és establir una col·laboració perquè la família participi plenament en tots els aspectes de l’atenció de la persona. La participació de les famílies en els serveis per a persones amb autisme pot ajudar a reduir l’estrès que pateixen els membres de la família (National Research Council, 2001).

El suport pot adoptar formes variades en moments diferents i pot incloure els següents aspectes:

  • Coordinació dels serveis per a la família.
  • Obtenció de recursos i informació.
  • Ensenyar habilitats i estratègies específiques a la família o a altres interlocutors significatius.
  • Proporcionar oportunitats d’aprenentatge.
  • Advocar per la família davant la resta de serveis.


INTERVENCIONS MEDIADES PER CUIDADORS O BASADES EN LA RELACIÓ

Les intervencions mediades per cuidadors o basades en la relació consisteixen en estratègies que els cuidadors, companys de cura o iguals utilitzen per facilitar la comunicació o la interacció social. El cuidador pot estar implicat en les intervencions fins i tot després de la intervenció primerenca. Les intervencions basades en la relació poden incloure parelles, membres de la família i amics. El logopeda forma i assessora el cuidador per implementar aquestes intervencions en entorns naturals.

Exemples de programes que inclouen intervencions mediades per cuidadors i basades en la relació:

  • Gentle Teaching (J. J. McGee, 1990; Polirstok et al., 2003).
  • Integrated Play Groups® (Wolfberg & Schuler, 1993).
  • More Than Words® (Sussman, 1999).
  • Relationship Development Intervention® (RDI) (Gutstein & Gutstein, 2009).