Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

8. Trastorns del desenvolupament de l'aprenentatge

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, des d’una perspectiva integral del llenguatge i la cognició.

El CLC impulsa la recerca sobre la prevalença, l’impacte funcional i la creació d’instruments d’avaluació i intervenció adaptats als trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari dels trastorns del desenvolupament de l’aprenentatge, basat en l’evidència i lliure de pràctiques sense suport científic.

Gradació de severitat, conseqüències i suports

El sistema que es presenta a continuació ofereix una classificació funcional del grau de limitació en els aprenentatges instrumentals al llarg del cicle vital. El grau 0 recull situacions de risc evolutiu que no compleixen els criteris diagnòstics del DSM-5. Els graus I a III corresponen als diferents nivells de dificultat específica d’aprenentatge segons aquest sistema diagnòstic. El grau IV inclou casos de limitació molt greu que no s’ajusten necessàriament als criteris del DSM-5, però que poden requerir una intervenció educativa i psicosocial intensiva.


Grau 0: risc o vulnerabilitat per a l’aprenentatge

Presència de dificultats lleus que poden interferir parcialment en els aprenentatges, tot i que no compleixen criteris diagnòstics de dificultat específica d’aprenentatge segons el DSM-5. Indica un risc evolutiu o una vulnerabilitat que pot requerir seguiment o intervenció preventiva.

Exemples per domini afectat:

  • Lectura: dificultat lleu en precisió i/o velocitat, sense impacte rellevant en la comprensió. Errors ocasionals en paraules llargues o poc freqüents.
  • Escriptura: algunes faltes, sobretot en paraules amb dubtes d’ortografia arbitrària. Producció escassa de textos breus amb una organització bàsica.
  • Aritmètica: dificultats puntuals en el càlcul mental o la resolució de problemes. Conservació dels conceptes numèrics bàsics.


Grau I: dificultat específica d’aprenentatge lleu

Compliment dels criteris diagnòstics del DSM-5 amb afectació funcional lleu. L’individu pot compensar parcialment les dificultats amb suport específic.

Exemples per domini afectat:

  • Lectura: baixa competència en mecànica lectora que afecta la precisió, la velocitat i la comprensió. Major dificultat en pseudoparaules i textos llargs. Comprensió literal parcialment conservada; inferencial, afectada.
  • Escriptura: dificultats ortogràfiques freqüents, especialment arbitràries. Textos amb poca claredat o cohesió.
  • Aritmètica: errors en càlcul escrit, dificultats en operacions multistep i en la comprensió de problemes verbals.


Grau II: dificultat específica d’aprenentatge moderada

Dificultats evidents i persistents que interfereixen significativament en el rendiment escolar, acadèmic o professional. Requereix suport especialitzat continuat.

Exemples per domini afectat:

  • Lectura: lentificada i imprecisa, amb predomini de la ruta lèxica. Dificultats marcades en la descodificació fonològica. Comprensió limitada.
  • Escriptura: escrits amb errors ortogràfics sistemàtics i estructura textual deficient. Dificultat per expressar les idees de manera clara i ordenada.
  • Aritmètica: dificultats per comprendre i aplicar conceptes bàsics. Càlcul molt lent i errors freqüents en problemes senzills.


Grau III: dificultat específica d’aprenentatge greu

Rendiment molt inferior al corresponent per la seva edat o etapa. Requereix adaptacions curriculars i suport intensiu. Impacte important en l’autonomia acadèmica o laboral.

Exemples per domini afectat:

  • Lectura: reconeixement molt limitat de paraules (nom propi, lèxic bàsic). Dificultat greu en l’associació grafema-fonema.
  • Escriptura: producció escrita molt breu, amb errors ortogràfics greus. Dificultat per escriure frases completes.
  • Aritmètica: coneixement numèric molt limitat. Dificultat per fer càlculs senzills, fins i tot amb ajuda.


Grau IV: dificultat d’aprenentatge molt greu o pràcticament total

Limitació gairebé total de les habilitats d’aprenentatge, malgrat intervencions i suports intensius. Aquest grau pot coexistir amb trastorns del neurodesenvolupament, discapacitats intel·lectuals greus o situacions de privació sociocultural extrema. També inclou casos d’analfabetisme funcional, manca d’escolarització formal o absència total o molt limitada d’exposició a contextos d’aprenentatge, sigui per itineraris migratoris sense accés educatiu, negligència educativa o desconeixement profund i sostingut de la llengua vehicular escolar. Quan aquestes situacions generen una afectació severa de les competències lectores, escriptores i matemàtiques, poden requerir una intervenció intensiva adaptada.

Exemples per domini afectat:

  • Lectura: no reconeix paraules ni lletres; potser només el seu nom amb suport visual. Absència de lectura funcional.
  • Escriptura: incapacitat per escriure paraules o frases de manera autònoma. Pot copiar paraules molt conegudes amb errors greus.
  • Aritmètica: no hi ha comprensió del concepte de nombre ni capacitat per fer càlculs bàsics.