Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia
4. Trastorns lingüístico-cognitius adquirits
Descarrega el capítolEl logopeda és el professional sanitari competent per a la prevenció, el diagnòstic i la intervenció en els trastorns lingüístico-cognitius adquirits, i ha de mantenir una formació especialitzada i actualitzada per atendre les necessitats específiques de persones amb deteriorament cognitiu, demències o fragilitat associada a l’edat.
El CLC impulsa la recerca per conèixer-ne la prevalença local, per desenvolupar instruments d’avaluació adaptats als contextos lingüístics i culturals, i per establir intervencions basades en l’evidència científica, orientades a millorar la comunicació i la qualitat de vida de les persones afectades.
El CLC defensa un abordatge interdisciplinari per garantir una atenció integral, amb la coordinació de logopedes, neuròlegs, geriatres, rehabilitadors, psicòlegs, treballadors socials, infermers i altres professionals, i promou la formació en conversa assistida per a una millor interacció amb pacients fràgils o amb limitacions comunicatives.
Impacte en la vida de la persona
La classificació internacional de funcionalitat (CIF, per les sigles en anglès d’ICF, International Classification of Functioning, Disability and Health) va ser desenvolupada per l’OMS (2001) amb l’objectiu d’oferir una perspectiva biopsicosocial de la salut, proporciona un marc per abordar la discapacitat i el funcionament d’una persona en el seu context i en la seva vida quotidiana. La demència i la fragilitat incideixen en la comunicació, tant en la recepció (d310-d329) com en la producció (d330-d349) i conversa (d350-d369), a banda de les interaccions i relacions interpersonals (d7) i la vida comunitària, social i cívica (d9). Al final del capítol, trobareu detallats els codis CIF relacionats en el quadre de la codificació CIF. A més, s’ha de tenir en compte l’impacte en la comunicació, el llenguatge i les funcions orals no verbals de les malalties neurodegeneratives.
El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants fer recerca per crear conjunts bàsics de categories de la CIF (Core Sets) per a la identificació dels elements en què incideixen els trastorns lingüístico-cognitius adquirits.