Vés al contingut

Declaració de posicionaments i bones pràctiques en l'exercici professional de la logopèdia

5. Trastorns del llenguatge infantil

Descarrega el capítol

El logopeda és el professional sanitari competent per a l’avaluació, el diagnòstic, la prevenció, la intervenció i el manteniment de les funcions comunicatives en els trastorns del llenguatge infantil, i ha de comptar amb formació específica i actualitzada per garantir una pràctica clínica rigorosa i ètica.

El CLC promou la recerca sobre la prevalença, l’avaluació i la intervenció en els trastorns del llenguatge infantil, impulsa el desenvolupament i l’adaptació d’instruments d’avaluació i intervenció en català i castellà i en coherència amb el context cultural i educatiu.

El CLC defensa un abordatge interdisciplinari i basat en l’evidència per al tractament dels trastorns del llenguatge infantil, amb la col·laboració de les famílies, l’escola i altres professionals sanitaris.

Intervencions en l'entorn

La corresponsabilitat entre logopedes, mares-pares i mestres, i la incidència en l’entorn millora l’eficiència dels tractaments, per la qual cosa s’ha de planificar la intervenció considerant els obstacles i els facilitadors contextuals identificats a l’avaluació amb els codis CIF.

Àmbit educatiu

  • Valorar amb l’escola i l’EAP les adaptacions curriculars i modificacions de les pràctiques a l'aula.
  • Valorar l’ús d’estratègies d’aprenentatge adients per als infants amb TND.
  • Afavorir l'ús de procediments d'avaluació alternatius a l’aula que tinguin en compte les necessitats de l'alumnat.
  • Establir canals d’intercanvis d’informació i estratègies amb altres camps professionals implicats (pediatria, infermeria, neurologia, psicologia, psiquiatria, etc.). 

 

Àmbit sociofamiliar

  • Contribuir en la millora de la comunicació en el context familiar.
  • Adaptar el domicili de la persona d’acord amb les seves necessitats.
  • Facilitar la participació de la persona en l’entorn social amb els suports que siguin necessaris.

El CLC aconsella a professionals clínics, investigadors i estudiants fer estudis sobre la intervenció en l’entorn.